آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بازرگانی باید تابع سیاست‌های توسعه تولید باشد

بازرگانی باید تابع سیاست‌های توسعه تولید باشد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: شورای قیمت‌گذاری و تصمیمات آن از عناصر تأثیرگذار بر مسائل توسعه است و در این راستا بازرگانی باید تابع سیاست‌های توسعه تولید باشد و از اتخاذ مواضع تقابلی پرهیز شود.

محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در بازدید از معاونت زراعت وزارتخانه با اشاره به تولید ۱۳۰ میلیون تن محصول کشاورزی در کشور گفت: از این میزان تولید، ۹۰ میلیون تن معادل ۷۰ درصد از کل تولید، متعلق به حوزه زراعت است.

وی بر اهمیت محصولات راهبردی تاکید کرد و افزود: وجود گندم، جو، شکر، برنج، پنبه، علوفه و دانه‌های روغنی در سبد زراعت نشان از اهمیت راهبردی این معاونت دارد و گره‌گشایی از مشکلات معاونت زراعت در واقع کمک به نیازهای اساسی کشور در تأمین امنیت غذایی است.

وزیر جهاد کشاورزی حمایت از تولید و توسعه کشاورزی را ضروری دانست و گفت: شورای قیمت‌گذاری و تصمیمات آن از عناصر تأثیرگذار بر مسائل توسعه است، این شورا باید از انفعال خارج شود و از قدرت قانونی برای ترمیم سیاست‌های قیمتی و تجاری بهره برد به تعبیر دیگر بازرگانی باید تابع سیاست‌های توسعه تولید باشد و از اتخاذ مواضع تقابلی پرهیز شود.

نیکبخت در ادامه با تاکید بر ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی اظهار داشت: در اکثر کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه ۹۸ درصد محصولات کشاورزی پس از برداشت، فرآوری و بسته‌بندی می‌شود این در حالی است که این میزان در کشور ما ۱۵ تا ۲۰ درصد برآورد می‌شود، بنابراین نبود صنایع تبدیلی و تکمیلی مناسب از عوامل ضایعات زیاد و هدررفت بیش از استاندارد محصولات کشاورزی کشور است.

کاستی در سیاست‌های بازرگانی، نبود صنایع تبدیلی و به دنبال آن ضایعات محصولات، دلیل اصلی کاهش ارزش افزوده و انگیزه سرمایه‌گذاری در صنعت کشاورزی است.

وزیر جهاد کشاورزی در پایان کلزا را نمونه مثال آورد و گفت: در صورت حمایت از کشت این محصول و افزایش سطح زیر کشت به ۵۰۰ هزار هکتار، ۳۰ درصد روغن مورد نیاز کشور تأمین شده و انقلاب بزرگی در صرفه‌جویی ارزی و استقلال غذایی کشور اتفاق می‌افتد./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست