آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تولید صنعتی آنتی‌ژن غیر فعال‌شده (H۵N۸) در کشور

تولید صنعتی آنتی‌ژن غیر فعال‌شده (H۵N۸) در کشور

رییس مرکز ملی تشخیص آزمایشگاه‌های سازمان دامپزشکی کشور، از تولید صنعتی آنتی‌ژن غیر فعال‌شده (H۵N۸) خبرداد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، عادل حقیقی در خصوص مزایای این تولید صنعتی در داخل کشور اظهار داشت: این اقدام هم به دلیل صرفه جویی ارزی در خرید نمونه مشابه خارجی و هم به دلیل اثربخشی بهتر آنتی‌ژن تولید داخلی (به دلیل تطبیق بسیار بیشتر با سویه داخلی کشور) حائز اهمیت بسیار است.

تولید آنتی‌ژن غیر فعال شده (H۵N۸) در سطح صنعتی سه هزار ویال از آنتی‌ژن آنفلوانزا برای آزمون HI در حجم ۱ml از بذر ویروس تهیه شده در داخل کشور (سال ۱۳۹۹ ) طراحی و تولید شده است.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی صورت گرفته با رویکرد تولید سه هزار ویال در سه مرحله هزارتایی، افزود: در مرحله اول این طرح هزار ویال آنتی‌ژن (H۵N۸) با آرم سازمان دامپزشکی کشور(IVO)، مرکز ملی تشخیص ( NRLASD) و مشخصات محصول تولید شده جهت استفاده در فروردین ۱۴۰۳تولید شده است.

تمام سه هزار ویال طبق برنامه‌ریزی انجام شده تا پایان خرداد ۱۴۰۳ تولید می‌شود و در اختیار سازمان دامپزشکی کشور قرار خواهد گرفت تا در پایش‌های منظم گله‌های اجداد، مادر، گوشتی و تخمگذار کل کشور مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

حقیقی با بیان اینکه در دومین تجربه تولید این آنتی‌ژن، از تجربه دوره نخست در سال ۱۳۹۹ استفاده شده است، افزود: آنتی‌ژن‌ها در تخم مرغ‌های SPF تولید شده‌اند که علاوه بر تیتر بالا دارای کیفیت مشابه نمونه خارجی هستند. به این منظور پنل گذاری مخصوص خلوص آنتی‌ژن و همچنین بررسی غیر فعال شدن ویروس آنفلوانزا H۵N۸ موجود در آنتی ژن، طبق استانداردهای بین المللی انجام و در نتیجه با تلاش بسیار زیاد یک محصول سالم و ایمن تولید شده است.

این مهم با همکاری کارشناسان مرکز ملی تشخیص و مساعدت معاونت توسعه مدیریت و منابع سازمان دامپزشکی کشور دست‌یافتنی شده است.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست