آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

حمایت ایران از توقف کاشت غیراصولی نهال در سطح جهان

حمایت ایران از توقف کاشت غیراصولی نهال در سطح جهان

معاون جنگل سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور از اظهارات کاپ ۲۸ در دبی مبنی بر توقف نهالکاری‌های غیرتخصصی در عرصه‌های طبیعی و جنگلی در سطح جهان را حمایت کرد.

نقی شعبانیان با بیان این که کاشت غیراصولی و غیرفنی درختان در عرصه‌های طبیعی و جنگلی در سطح جهان، منجر به نگرانی و اظهارات اکولوژیست برجسته کنیایی در بیست و هشتمین کنفرانس تغییرات اقلیمی سازمان ملل متحد، برای توقف کاشت غیراصولی گونه‌های نامناسب درختان توسط تشکل‌ها و مردم شده است، ابراز کرد: کاشت غیراصولی نهال‌ها و درختان نه تنها مفید نیست، بلکه به طبیعت و جنگل‌ها آسیب می‌زند.

به دنبال مطرح شدن ضرورت کاشت یک تریلیون درخت تا سال ۲۰۳۰ میلادی برای کاهش و ترسیب کربن و گازهای گلخانه‌ای، مردم علاقه‌مند به طبیعت در جهان با روش‌های غیرفنی و غیرعلمی مبادرت به نهال کاری کردند که برای طبیعت آسیب‌زا بوده است.

وی ضمن حمایت از این اظهارات در کاپ ۲۸ ادامه داد: هر نوع نهال کاری و بذرکاری باید با رعایت اصول فنی و پشتوانه علمی در عرصه‌های طبیعی انجام شود.

در این کنفرانس بر نهال کاری درست تاکید شده و ما نیز در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، کاشت بر اساس اصول تخصصی و فنی را برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

ما پیش از آغاز این طرح، مطالعه و آسیب‌شناسی کردیم و طرح‌های موفق و غیر موفق در حوزه نهال کاری و بذرکاری در ایران و جهان را مورد بررسی قرار دادیم. در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت مشخص شده چه گونه‌هایی، در چه مناطق اقلیمی، چگونه و توسط چه کسانی کاشته و چگونه نگهداری شود.

ضرورت اجرای موفق طرح کاشت یک میلیارد درخت، این است که کارشناسان و متخصصان منابع طبیعی در کنار مردم قرار گیرند تا کاشت نهال‌ها به درستی انجام گیرد و منجر به احیای منابع طبیعی شود./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست