آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

دانش تولید میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک در کشور بومی شد

دانش تولید میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک در کشور بومی شد

معاون بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور از شناسایی، خالص‌سازی و تکثیر میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک جهت استفاده در تغذیه طیور در این موسسه خبر داد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایانا ، نرگس واسجی شناسایی، خالص‌سازی و تکثیر میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک جهت استفاده در تغذیه طیور را یکی از دستاوردهای بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برشمرد و گفت: ارتقاء کیفیت و سلامت محصولات طیور و کاهش هزینه­های تولید با حذف آنتی‌بیوتیک‌ها از مخارج صنعت طیور، از پیامدهای مهم این دستاورد هستند.

وی رفع نگرانی‌های عمومی در خصوص باقیمانده‌های آنتی‌بیوتیکی در فراورده‌های طیور، توسعه میکروفلور مطلوب دستگاه گوارش و افزایش بازده تولید، بهبود عملکرد سیستم گوارش طیور، افزایش ضریب تبدیل جیره در طیور، تولید و نگهداری آسان، سهولت بازیافت، تغلیظ، انجماد و آبگیری و نیز شناسایی، خالص‌سازی و تکثیر میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک جهت استفاده در تغذیه طیور را، درنتیجه شناسایی، خالص‌سازی و تکثیر میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک، قابل‌دستیابی دانست.

واسجی بابیان این‌که استفاده از میکروارگانیسم‌های پروبیوتیک نقش مؤثری در توسعه صنعت طیور خواهد داشت ادامه داد: این امر با کاهش هزینه­های تولید با حذف آنتی‌بیوتیک‌ها از مخارج صنعت طیور موجب افزایش درآمد مرغداران کشور شده و مصداق اقتصاد دانش‌بنیان با ارتقاء کمی و کیفی تولید و صرفه‌جویی ارزی در کشور است.

 

بیوتکنولوژی؛ مسیر توسعه صنعت تولید دام و طیور

معاون بخش بیوتکنولوژی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور با تأکید بر نقش بیوتکنولوژی در توسعه علوم دامی گفت: دانش بیوتکنولوژی می‌تواند با بهینه‌سازی فرایندهای زیستی تولید متابولیت‌ها، تولید آنزیم­ها، آنتی‌بیوتیک‌ها و جایگزین­های طبیعی آنتی‌بیوتیک‌ها، ویتامین‌ها، اگزوپلی ساکاریدها و پری بیوتیک‌ها، محرک‌ها و تقویت‌کننده‌های سیستم ایمنی و واکسن‌ها به توسعه صنعت دام و طیور کمک کند.

این علم امکان افزایش زمان نگهداری و بهبود کیفیت فرآورده­های غذائی با استفاده از متابولیت‌های میکروبی، جداسازی و تخلیص فراورده‌های زیستی و فرمولاسیون را محقق کرده و نقش مؤثری در بهبود کیفیت و تولید فرآورده‌های دامی، بهبود مقاومت در برابر بیماری و افزایش تولید شیر و گوشت دام توسط فن‌های نوین زیست‌فناوری دارد.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست