آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

راهبرد دولت سیزدهم تقویت اقتدار غذایی ایران است

راهبرد دولت سیزدهم تقویت اقتدار غذایی ایران است

آب و غذا

وزیر جهاد کشاورزی گفت: دولت سیزدهم در شرایط کنونی جهان که مساله تامین امنیت غذایی به یک موضوع مهم تبدیل شده‌است،‌ راهبرد تقویت اقتدار غذایی را دنبال می‌کند.

سید جواد ساداتی نژاد در دیدار با آیت الله حسین نوری همدانی از مراجع تقلید بیان کرد: پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین، اهمیت موضوع امنیت غذایی در جهان بیشتر و این مساله موجب شکل‌گیری بحث حکمرانی غذا میان دولت‌ها شد، در همین رابطه دولت سیزدهم نیز راهبردهای مهمی را در این موضوع دنبال می‌کند که از جمله مهمترین آن‌ها تقویت اقتدار غذایی است.

به دستور رییس جمهور، وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم،‌ مولفه‌های مهمی همچون افزایش سطح تولید غذای با کیفیت،‌ سالم، با قیمت مناسب و ایرانی را در دستور کار دارد و به دلیل همین تلاش‌ها بود که با وجود مشکلات ایجاد شده در تامین برخی از محصولات غذایی در سایر کشورهای جهان،‌ محصولات غذایی مورد نیاز مردم در ایران با همکاری کشاورزان به خوبی تامین شد.

وی با اشاره به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم در دولت سیزدهم، ادامه داد: با تلاش صورت گرفته،‌ سال آینده در تولید گندم مورد نیاز برای تامین نان مصرفی مردم خودکفا خواهیم شد و همچنین در بخش ذخایر محصولات غذایی راهبردی مورد نیاز مردم شرایط بسیار خوب و فراتر از حالت استاندارد داریم.

 یکی از سیاست‌های مهمی که دولت سیزدهم در بخش کشاورزی دنبال می‌کند، موضوع تغییر الگوی کشت و اجرای کشاورزی قراردادی است و همچنین در این دولت تلاش می‌شود تا کشاورزان به سمت کشت محصولات راهبردی و مورد نیاز کشور همچون گندم و غلات به جای محصولات پرآب‌بر ترغیب شوند.

از دیگر برنامه‌های دولت برای حمایت از بهره‌برداران زحمتکش بخش کشاورزی،‌ سند دار کردن تمام اراضی کشاورزی کشور تا پایان دولت است که هم از تغییر کاربری آن‌ها و کاهش سطح تولید محصولات غذایی جلوگیری می‌کند و هم عاملی برای افزایش رضایتمندی کشاورزان و بهره‌برداران این بخش است.

استان قم در تولید محصولات کشاورزی به خصوص در حوزه دام و طیور در سطح کشور جایگاه خوبی دارد و توجه به مسائل و مشکلات کشاورزی و دامداران این استان برای ما مهم است و برای رفع این مشکلات همه توان خود را به کار خواهیم گرفت.

بیش از ۱۴ هزار بهره‌بردار در زمینه تولید محصولات کشاورزی در قم فعال هستند، همچنین میزان متوسط تولید بخش کشاورزی این استان در سال ۸۵۰ هزار تن در زمینهٔ محصولات زراعی،‌ باغی،‌ دامی، شیلات و گلخانه‌ای است؛ بیشتر بهره‌برداران بخش کشاورزی قم را روستاییان استان تشکیل می‌دهند به‌نحوی‌که کشاورزی به‌تنهایی حدود ۵۰ درصد اشتغال روستاییان در بخش‌های مختلف استان را به خود اختصاص داده‌است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست