آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

رشد ۲۰ درصدی تولید پنبه در کشور

رشد ۲۰ درصدی تولید پنبه در کشور

آب و غذا

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی پیش‌بینی کرد:‌نزدیک به ۳۰۰ هزار تن وش پنبه در سال جاری برداشت شود این در حالی است که میزان برداشت در سال گذشته ۲۵۰ هزار تن بوده و رشد ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد.

«ابراهیم هزارجریبی» از کاهش ۱۵ درصدی واردات پنبه در پنج ماهه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: پنبه‌کاران نگران واردات بی‌رویه هستند، در حالی ‌که این موضوع کنترل‌ شده و آن را رصد می‌کنیم.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به خرید بالاتر از نرخ خرید تضمینی در بازار این محصول، یادآور شد: در صورت نیاز دولت برای خرید ورود پیدا خواهد کرد.

وی با بیان اینکه برداشت به ‌تازگی در استان گلستان و قسمتی از خراسان رضوی آغازشده است، گفت: به‌طور معمول برداشته تا اواسط زمستان ادامه دارد.

میزان عملکرد در واحد سطح محصول پنبه در سال گذشته ۲ هزار و ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار بوده و امسال پیش‌بینی می‌شود این میزان به ۲ هزار و ۷۰۰ کیلوگرم در هر هکتار برسد.

مجری طرح پنبه وزارت جهاد کشاورزی همچنین تامین بذر یارانه‌ای را از دیگر عوامل افزایش تولید محصول پنبه عنوان کرد و افزود: بذرهای «دلینته» داخلی پنبه ۲.۵ برابر بیش از سال گذشته تأمین و با نصف قیمت در اختیار کشاورزان قرار گرفته و بقیه بذر مورد نیاز استاندارد نیز از طریق واردات تأمین ‌شده است.

وی کاهش قیمت ۴۵ درصدی کودهای پایه را از دلایل دیگر افزایش تولید عنوان کرد و یادآور شد: به‌اندازه کافی هورمون‌های تنظیم‌ کننده رشد پنبه تأمین و در اختیار کشاورزان قرار گرفته است، همچنین هورمون‌های برگ‌ریز پنبه نیز در حال تامین شده که برای برداشت مکانیزه و دستی قابل‌ استفاده است.

هزارجریبی با بیان این که حدود ۳۰ درصد کشت پنبه توسط بخش خصوصی و با کشت قراردادی انجام می‌شود، ادامه‌داد: بخش خصوصی از جمله صنایع نساجی، کارخانجات پنبه‌پاک‌کنی، تعاونی‌های تولید و سایر فعالان عرصه پنبه کشت قراردادی این محصول را انجام می‌دهند و قسمتی از نهاده‌ها و مساعدت‌های مالی (امکانات کشت) توسط مجریان کشت قراردادی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.

وی همچنین از ایجاد ۱۰۰ سایت الگویی ترویجی پنبه و برگزاری دوره‌های آموزشی برای بهره‌برداران، کشاورزان و کارشناسان با هماهنگی موسسه آموزش و ترویج کشاورزی خبر داد و گفت: آفات پنبه نیز با همکاری سازمان حفظ نباتات مورد پایش قرار گرفته است.

این مسوول با اشاره به اینکه معاونت برنامه‌ریزی و اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی پنبه را جزو هشت محصول مورد حمایت این وزارتخانه اعلام کرده است، یادآور شد: برای سال زراعی جدید نیز تسهیلات یارانه‌دار برای تامین کمباین پنبه، تجهیز، نوسازی کارخانه‌های پنبه‌پاک‌کنی و کارخانجات تولید بذر تصویب شده است و در صورت تأمین اعتبار پرداخت می‌شود.

در شورای قیمت‌گذاری و اتخاذ سیاست‌های حمایتی محصولات کشاورزی نیز مقرر شده به کشاورزان نو ورود پنبه‌کار مشوق‌های تشویقی اختصاص یابد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست