آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

زیر ساخت ها برای ورود دانش بنیان ها به بخش کشاورزی کشور مهیا است

زیر ساخت ها برای ورود دانش بنیان ها به بخش کشاورزی کشور مهیا است

آب و غذا

معاون وزیر جهاد کشاورزی و رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی(تات) با تاکید بر حضور فعال دانش بنیان ها به بخش کشاورزی گفت: اکنون زیرساخت ها برای ورود دانش بنیان ها و بخش خصوصی به عرصه کشاورزی کشور مهیا است.

سید مجتبی خیام نکویی در آیین ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی کشور و همچنین رونمایی از هفت دستاورد جدید دانش بنیان و فناورانه بخش کشاورزی که به مناسبت هفته پژوهش و فناوری در موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال وبذر کشور مستقر در کرج برگزار شد، افزود:اگر بخواهیم در حوزه دانش بنیان کشاورزی محور تحولی روی دهد باید بخش خصوصی به مفهوم واقعی کلمه وارد این عرصه شود.

بخش خصوصی بایستی در قالب واحدهای فناوری، هسته های فناور و شرکت های دانش بنیان وارد فعالیت های کشاورزی محور شود که زیرساخت های آن اکنون مهیا است.

بر اساس برنامه ریزی های انجام شده تا پایان سال جاری تعداد دهکده های فناوری و نوآوری حداقل به ۱۰ دهکده می رسد و یک پارک علم و فناوری برای استفاده یک هزار و ۳۰۰ شرکت دانش بنیان نیز راه اندازی خواهد شد.

شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی به ۶.۵ درصد رسید

خیام نکویی با بیان اینکه خوشبختانه تعداد شرکت های دانش بنیان بخش کشاورزی از ۴.۲ درصد به ۶.۵ درصد کل شرکت های دانش بنیان کشور رسیده است، گفت: روسای موسسات تحقیقاتی باید پای کار بایستند و برای انتقال دانش فنی به عرصه کشاورزی حمایت های لازم را داشته باشند به طوریکه تا سال آینده نباید حتی یک دانش فنی انتقال نیافته به بخش خصوصی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه امسال ما متعهد به ایجاد بیش از ۱۰ مزرعه الگویی نوآوری شده ایم، اظهار داشت: مقدمات این کار توسط معاونت آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی فراهم شده و دستورالعمل آن نگارش شده است .

در گذشته مروجان متولی انتقال دانش به بخش خصوصی بودند اما امروز پهنه ای در اختیار خبرگان و برگزیدگان قرار داده می شود تا تحقیقاتشان را به صورت مستقیم و گسترده در کشاورزی پیاده سازی کنند.

وی به مثالی در این خصوص اشاره کرد و افزود: یکی از برگزیدگان یک گاوداری در پاکدشت ورامین با بازچرخانی و تصفیه پساب از هدررفت آب جلوگیری می کند این فرد برای پیاده سازی الگوی خود یک پهنه آموزشی در اختیار وی قرار می گیرد.

با استفاده از مروجان و دانش خبرگان باید میزان تولید محصول دامی و کشاورزی را در کشور به سطح معقول و کیفی برسانیم و فاصله رکوردها را کم کنیم.

به طور مثال میانگین برداشت سیب درختی در کشور زیر ۲۰ تن در هکتار است اما تولید باغدار نمونه ۲۰۰ تن در هکتار می باشد که باید میانگین کشوری ارتقا بدهیم .

خوشبختانه اگر عملکرد سازمان تحقیقات ، آموزش و ترویج وزارت جهاد کشاورزی بررسی شود نقشش در افزایش تولید در این دهه ها از ۲۵ میلیون تن به ۱۲۵ میلیون تن را شاهد هستیم که حداقل ۵۰ میلیون تن آن نتجیه رسوخ دانش سازمان تات به بخش بوده است.

وی به دلایل برگزاری مراسم تجلیل از برگزیدگان اشاره کرد و افزود: این مراسم به ما یادآوری می کند که شاهد تحول در حوزه های هدفمند شویم و جهت گیری خودمان را که به چه سمتی می رویم برای برگزیدگان روشن می کنیم.

وی به انتظارات خود در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: انتظار از این بخش تبلورش در برگزیدگانی است که باید چه ویژگی هایی داشته باشند.

خیام نکویی به تغییر رویکرد و شاخص ها در انتخاب و معرفی برگزیدگان بخش کشاورزی برای سال آینده اشاره کرد و افزود: امیدواریم سال آینده بتوانیم ۱۰ تا ۱۵ نفر از افرادی که در استان های مختلف تاثیرگذار در بخش همچون الگوی کشت بودند را معرفی کنیم که میانگین عملکرد گندم را در واحد سطح افزایش داده اند.

کسانی که ارقام جدید بذور یا دستاورد دیگری را معرفی می کنند بایستی سال آینده گزارش بدهند که این رقم چقدر تاثیرگذار در بخش بوده و اگر بخواهیم واقع بینانه در خصوص پیشرفت ها عمل کنیم، خوب است ولی بعضی مواقع نظر بقیه و به خصوص دشمنانمان را بدانیم که آیا این دیدگاه را در خصوص پیشرفت های ما دارند یا خیر؟

وی با بیان اینکه نسل جوان ما هویت خود را از پیشرفت های نظام نادیده می گیرد که بخشی از آن به ما در کوتاهی از تبیین پیشرفت ها برمی گردد، گفت: کشورهای دیگری همچون روسیه پیشرفت های جمهوری اسلامی را رصد کرده و پایش کردند و به شدت علاقمند به همکاری با ما در حوزه های مختلف هستند و اعتراف کردند که ظرفیت هایی در جمهوری اسلامی هست.

هویت ملی نسل های بعد تقویت نمی شود

اتفاقاتی که در ایران افتاده بعضی اوقات این پیشرفت ها را به نسل بعد منتقل نمی کنیم و هویت ملی نسل بعد تقویت نمی شود.

وی با تاکید بر اینکه کشور ما نیاز به علم نافع چیزی که علمدارش رهبر معظم انقلاب بارها این مورد را تاکید کرده اند اشاره و اضافه کرد: علم نافع منجر به حل مشکلات اولویت دار کشور در حوزه های مختلف می شود و علمی که مشکلی از کشور حل نکند علم نافع نیست.

وی با بیان اینکه علم بنیادی زیربنای علم نافع است که متولی آن وزارت عتف است، گفت: اگر بخواهیم بدانیم که مسیر کشور به سمت درستی حرکت کرده این است که هر سال با تعدادی شاخص ضریب تولید علم نافع که منجر به تولید ثروت شده را بررسی کنیم.

زمانیکه علمی تبدیل به فناوری شد و مسیر تجاری سازی و تبدیل علم به ثروت را پیدا کرد آن علم نافع می شود.

انقلاب در بخش کشاورزی با همت اساتید دانشگاهی

در بخش کشاورزی ۱۲ هزار هیات علمی داریم که نباید از کنار آن ساده رد شد که اگر این تعداد هیات علمی سالانه یک دستاورد کوچک داشته باشند انقلاب بزرگی در بخش کشاورزی ایجاد می شود.

اگر هر محققی پژوهشی را بر اساس علاقه خود انجام دهد و جایگاه آن را در جورچین و پازل کشور نبینیم فعالیت قابل ملاحظه ای انجام نشده است.

وی خطاب به پژوهشگران و اساتید دانشگاهی تاکید کرد: امروز پشتوانه های زیادی دارید و باید تمرکز بر روی تحقیقاتی کنید که کشور را نجات می دهد و اگر سازمان تات بتواند میزان گندم کشور را پنج درصد افزایش دهد نشان می دهد در مسیر درست قرار گرفته ایم.

باید محققان خود را هماهنگ کنند با ریل گذاری جدید سازمان که در راس از روسای موسسات سازمان و مراکز استان ها آغاز می شود./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست