آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

عملکرد تولید فعلی زعفران یک چهارم پتانسیل کشور است

عملکرد تولید فعلی زعفران یک چهارم پتانسیل کشور است

حسینی گفت: بنابر آمار از مجموع ۱۳۰ هزارهکتار سطح زیرکشت، پتانسیل تولید هزارتن زعفران وجود دارد، درحالیکه تولید فعلی یک چهارم این رقم است.

به گزارش آب و غذا به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان ، علی حسینی عضو شورای ملی زعفران به علل کاهش عملکرد تولید زعفران، راهکارهای ارتقای افزایش تولید و عملکرد در واحد سطح و توسعه صادرات پرداخت.

علت پایین بودن عملکرد زعفران در هکتار چیست؟

آموزش به کشاورزان در راس کار مسئولان وزارت جهاد و کارشناسان بذری باید قرار بگیرد چراکه در شرایط کنونی، کشاورزان بین خودشان آموزش می‌دهند که براین اساس ممکن است اطلاعات اشتباهی داشته باشد.

بنابر آمار متوسط عملکرد تولید زعفران در هکتار طی ۳۵ تا ۴۰ سال گذشته ۶ تا ۷ کیلو بوده، درحالیکه اکنون به یک چهارم کاهش یافته است که مسئولان خشکسالی سوء مدیریت خود را به گردن خشکسالی می‌اندازند.

پتانسیل تولید فعلی زعفران در کشور چقدر است؟

بنابر آمار از ۱۳۰ هزارهکتار سطح زیرکشت زعفران، پتانسیل تولید هزارتن زعفران وجود دارد که عملکرد و تولید فعلی ۳۰۰ تنی زعفران قابل قبول نیست.

آموزش؛ حلقه مفقوده بخش کشاورزی و تولید زعفران است که برای دستیابی به تولید واقعی، آموزش باید در تمامی مراحل کاشت، داشت و برداشت در دستور کار قرار گیرد.

کارشناسان بذری باید برای هر محصول اقتصاد روستایی و کشاورزی متناسب با شرایط اقلیمی و آب و هوایی هر منطقه وارد میدان شوند و در خصوص انتخاب زمین، پیاز زمین، نحوه کشت، آبیاری و همچنین نحوه جمع آوری، برداشت، خشک کردن و فرآوری به کشاورزان آموزش دهند.

عملکرد کنونی زعفران در واحد سطح چقدر است؟

بنابر آمار در هر متر مربع ۲۰۰ میلی گرم زعفران تولید می‌شود، درحالیکه در هر هکتار پتانسیل تولید ۸ تا ۱۰ کیلو زعفران وجود دارد.

بنابر آمار ایران به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران قادر به تامین نیاز زعفران دنیا با بهترین کیفیت است، از این رو تمامی مشکلات را نباید به خشکسالی ارتباط دهند و همواره باید عارضه یابی کنند چرا که در طول ۴۰ سال اخیر، خشکسالی نداشتیم. همچنین بارها اعلام کرده‌ایم که در بازارهای نوظهور با معرفی محصول، امکان توسعه بازارهای صادراتی وجود دارد که در صورت رفع موانع می‌توان سهم صادرات طلای سرخ را در بازارهای هدف توسعه داد.

سال گذشته چه میزان زعفران صادر شد و پتانسیل صادرات زعفران ایران چقدر است؟

بنابر آمار سال گذشته ۲۲۱ تن زعفران  با ارزش ۲۲۷ میلیون دلار به بازارهای هدف صادر شد که با دستیابی به تولید واقعی زعفران، امکان افزایش ۲ تا ۳ برابری صادرات وجود دارد.

برای تحقق توسعه صادرات زعفران ناگریز به رفع موانع صادراتی و توسعه صنایع تبدیلی هستیم، درحالیکه اکنون به سبب موانع پیش روی صادرکنندگان، قاچاق زعفران رونق دارد. با توجه به ۱۳۰ هزارهکتار سطح زیرکشت زعفران کشور، امکان تامین نیاز زعفران دنیا وجود دارد.

علی رغم آنکه ایران با تامین ۹۰ درصد زعفران دنیا، بزرگترین تامین کننده زعفران در بازارهای دنیا محسوب می‌شود، اما سهم‌چندانی در بازارهای هدف ندارد به طوریکه سهم ایران از تجارت زعفران دنیا ۴۰۰ میلیون دلار است.

براساس برآوردهای صورت گرفته ماهانه چه میزان زعفران قاچاق می شود؟

با احتساب میزان مصرف زعفران در دنیا و صادرات رسمی، ماهانه حداقل ۱۰ تن زعفران به آن سوی مرزها قاچاق می شود که استمرار این موضوع می تواند جایگاه آینده تولید زعفران کشور را به خطر بیندازد چراکه به سبب سودآوری این محصول احتمال اختلاط و صادرات ناخالص زعفران و همچنین زعفران های بی کیفیت و مانده در انبارها وجود دارد که این موضوع تهدید جدی برای برند زعفران ایران و بزرگترین تولیدکننده در دنیا محسوب می شود. براین اساس مدیریت تولید و صادرات باید در دستور کار قرار بگیرد.

با وجود قدمت ۳ هزار ساله تولید زعفران در کشور با توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری باید از خام فروشی محصول اجتناب کرد تا ارزش افزوده بالاتری نصیب کشور شود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست