آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

نقش بیمه کشاورزی در تامین امنیت غذایی

نقش بیمه کشاورزی در تامین امنیت غذایی

عضو هیأت مدیره بانک کشاورزی گفت: اهمیت نقش بیمه در تامین امنیت غذایی و امنیت تولید است. امنیت تولید به این معناست که بهره‌بردار و فعال کشاورزی از نظر حفظ قدرت مالی اگر مورد خسارتی واقع شد، صندوق بیمه کشاورزی به موقع دخالت کند و حداقل از صدمات بیشتر جلوگیری کند.

در نشست امروز مدیران صندوق بیمه کشاورزی و مدیران بانک کشاورزی که در محل صندوق بیمه کشاورزی برگزار شد، محسن صفدری بیان کرد: بیمه کشاورزی ابزار خوبی برای بانک کشاورزی به حساب می‌آید. از طرفی بانک  کشاورزی قدرتی را برای صندوق بیمه کشاورزی ایجاد می‌کند تا بتواند کارهای مفیدی برای توسعه کشاورزی انجام دهد.

به همین دلیل بانک کشاورزی و صندوق بیمه کشاورزی مکمل‌های مناسبی برای یکدیگر هستند و قانون‌گذار بسیارهوشمندانه بیمه را درون بانک تشکیل داده است تا هم از توان فنی بانک به‌خوبی استفاده شود و هم از توان مالی بانک بهره‌برداری مطلوب داشته باشیم. البته این امرباعث افزایش قدرت چانه زنی برای بانک کشاورزی شده است و این خیلی مهم است.

یکی از محل‌های مناقشه این است که معمولا در بیمه کشاورزی؛ درصد رشد محصول کشاورزی برای پرداخت غرامت در نظر گرفته می‌شود، در صورتی که کشاورز گمان می‌کند باید به میزان سودی که برای فروش محصول داشته است؛ غرامت دریافت کند. مثلا اگر کشاورزی گندم کاشته است و در میانه راه به گندم او خسارت وارد شده است، او انتظار دارد تا ما با حساب فروش و سود گندم به او غرامت پرداخت کنیم.

بحث حفظ منابع ملی بسیار مهم است و در بیمه کشاورزی باید قوی‌تر به آن توجه کرد، وظیفه اصلی بیمه حفظ سرمایه‌ها و منابع ملی هست که باید آن را انجام دهد. البته کارهای خوبی هم در استان‌ها انجام شده است و ما باید به سمت جلوگیری و پیش‌گیری از بروز خسارت حرکت کنیم.

در غیر این صورت،علاوه بر این که منابع مالی از دست می‌رود آن سرمایه‌های ملی هم نابود می‌شود و جبران‌پذیر نیست.

تاکید بر افزایش شفافیت

در بهره‌وری نیازمند شفافیت بیشتر هستیم. به این معنا که وقتی ما اطلاعاتی را می‌خواهیم، دنبال آن نگردیم و سریع از طرف صندوق بیمه کشاورزی آن اطلاعات به دستمان برسد.

برای ما مهم است که دقیق بدانیم که آیا به سمت افزایش بهره‌وری می‌رویم یا نه ؟ البته قطعا به سمت بهره‌وری در حرکتیم اما باید دقیق ببینیم که از یک نقطه به نقطه بعدی رسیده‌ایم./ایانا

نظرات