آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

هدف‌گذاری تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در سال ۱۴۰۳

هدف‌گذاری تولید ۲.۵ میلیون تن برنج در سال ۱۴۰۳

مجری طرح گندم و برنج کشور گفت: تولید حدود ۴.۳ میلیون تن شلتوک و حدود ۲.۵ میلیون تن برنج سفید در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از مهر ، سهراب سهرابی مجری طرح گندم و برنج کشور اظهار کرد: تولید حدود ۴.۳ میلیون تن شلتوک و حدود ۲.۵ میلیون تن برنج سفید در سال ۱۴۰۳ هدف‌گذاری شده است. برای دستیابی به این میزان تولید، برنامه ریزی های مختلفی انجام شده که محوری ترین آن تهیه و توزیع بذر گواهی شده و کود به کشاورزان است.

سهرابی از آغاز توزیع بذر و کود از دی ماه سال ۱۴۰۲ خبر داد و افزود: برای نخستین بار توزیع کود و بذر از دی ماه میان برنج‌کاران شروع شده و ما استان‌ها را رصد می‌کنیم تا کمبود کود کشاورزی نداشته باشند. بر همین اساس توجه به تغذیه گیاهی و مصرف متعادل کودهای ازته، فسفاته و پتاسه در شالیزارها در دستورکار ویژه معاونت زراعت قرار دارد.

وی اصلاح و معرفی ارقام جدید را از دیگر برنامه‌های محوری معاونت زراعت در حوزه تولید و خودکفایی برنج نام برد و گفت: به دلیل محدودیت منابع آبی، هیچ برنامه‌ای برای توسعه سطح زیرکشت برنج در استان‌های غیر شمالی نداریم. برنامه ما افزایش بهره وری و عملکرد تولید در واحد سطح و بهره وری و ارتقای کیفیت محصول برنج است.

توسعه روش‌های نوین کشت همچون خشکه کاری برنج و توسعه آبیاری تیپ در مزارع از برنامه‌ها برای تولید برنج در کشور است و در چهار استان گیلان، مازندران، گلستان و خوزستان این روش کشت در حال اجرا است. توسعه کشت خشکه کاری هم برای ارقام پر محصول و هم ارقام محلی است.

در استان‌های گلستان و شرق استان مازندران بیشتر در ارقام پر محصول و در غرب مازندران و گیلان در ارقام محلی توسعه خشکه کاری را دنبال می‌کنیم.

وی مدیریت و کنترل خسارت آفات و علف و بیماری‌ها و علف‌های هرز، توسعه مکانیزاسیون در نشا کاری، کاشت، داشت و برداشت، اصلاح ساختار شالی‌کوبی ها برای تولید برنج با کیفیت و با کاهش ضایعات را از دیگر برنامه‌های معاونت زراعت در حوزه برنج عنوان کرد.

بر اساس اعلام وزارت جهاد کشاورزی، سهرابی درباره کار مشترک با سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: برای تولید برنج گواهی شده با همکاری سازمان تات و سازمان حفظ نباتات از سه سال گذشته همکاری مشترکی را آغاز کرده‌ایم و در سال ۱۴۰۳ کشت ۵ هزار هکتار برنج در استان‌های گیلان و مازندران هدف‌گذاری شده است. در این برنامه از روش‌های مکانیکی و بیولوژیک برای کنترل آفات و علف‌های هرز و کاهش مصرف سموم استفاده می‌شود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست