آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

واردات 11 میلیون تن کالای اساسی غیر دارویی به کشور

واردات 11 میلیون تن کالای اساسی غیر دارویی به کشور

 

طبق آمار گمرک ایران، در شش ماهه نخست سال جاری حدود 11 میلیون تن کالای اساسی غیردارویی وارد کشور شده است.

بر اساس آمار گمرک در 6 ماهه نخست سال 1402 ۱۰ میلیون و ۹۴۷ هزار تن کالای اساسی به غیر از دارو به ارزش ۷ میلیارد و ۶۵۷ میلیون دلار وارد کشور شده است که نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۱/۳۹ درصد افزایش و از نظر ارزش ۵/۰۹ درصد کاهش داشته است. کالا های اساسی (غذایی )وارداتیدر 6 ماهه نخست امسال، شامل: ذرت ( بیشترین حجم واردات ) روغن های خوراکی ،دانه های روغنی، برنج، گندم و جو، شکر خام گوشت قرمز ، گوشت مرغ و چای خشک است.

بر اساس گزارش ها در 6 ماهه نخست امسال ، میزان واردات ذرت 4 میلیون و241 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 723 دلار بوده است میزان واردات انواع روغن های خوراکی 998 هزار تن به ارزش یک میلیارد و 629 دلار بوده است که رتبه دوم حجم واردات را به خود اختصاص داده است.

همچنین واردات انواع دانه‌های روغنی در مدت یاد شده به مقدار یک میلیون و ۵۰۷ هزار تن و به ارزش یک میلیارد و ۱۴۷ میلیون دلار بود که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل به لحاظ وزن ۲۰ درصد و از نظر ارزش ۹ درصد افزایش داشته است و رتبه سوم را در بین کالاهای اساسی وارداتی به لحاظ ارزش به خود اختصاص داده است.

بنابراین گزارش برنج با ۷۲۰ میلیون دلار، گندم با ۶۰۵ میلیون دلار، جو با ۴۲۸ میلیون دلار، شکر خام با ۱۹۱ میلیون دلاربوده است.

بیشترین افزایش وزنی و ارزشی واردات کالاهای اساسی در شش ماهه سال‌جاری مربوط به گوشت قرمز سبک گرم و جو بوده است و بیشترین کاهش به چای خشک و گوشت مرغ اختصاص دارد./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست