آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

واردات 570 هزار تن موز به کشور

واردات 570 هزار تن موز به کشور

براساس آمار گمرک در سال گذشته 572 هزار و 223 هزار تن موز به ارزش 374 میلیون و 484 هزار دلار یا 8 هزار و 366 میلیارد تومان به کشورمان وارد شده است.

وزارت جهاد کشاورزی طی سال‌های اخیر برای کاهش واردات چهار میوه گرمسیری شامل موز، انبه، آناناس و نارگیل گام‌های زیادی را برداشته است به‌طوری که هم‌اکنون 12 هزار و 800 هکتار در مناطق مستعد و محیط‌های کنترل شده اصلاح باغات گرمسیری و سه هزار هکتار گلخانه برای تولید این چهار میوه اجرا شده است.

خودکفایی 50 درصدی در تولید میوه‌های گرمسیری

با این حال وزارت جهاد کشاورزی قصد دارد طی برنامه‌ای پنج ساله واردات این 4 محصول را 50 درصد کاهش دهد. برای این امر افزایش تولید موز، انبه، آناناس و نارگیل در سواحل دریای عمان و خلیج فارس و در دو استان سیستان و بلوچستان و هرمزگان در دستور کار قرار گرفته است.

اوایل سال جاری بود که سیدجواد ساداتی نژاد، وزیر سابق وزارت جهاد کشاورزی در سفر به استان سیستان و بلوچستان و بازدید از باغات موز عنوان کرد که واردات این محصول ارزبری زیادی دارد و کشورمان باید بتواند در تولید این میوه شرایط خود را ارتقاء دهد.

در صدد هستیم تا با کمک بخش خصوصی پروژه تولید موز در این استان از تیر ماه با ۱۰۰ هکتار آغاز شود که تا سال بعد اولین تولید هفت هزار تنی را در موزستان‌های صنعتی باکیفیت مناسب را شاهد خواهیم بود.

این طرح در ادامه نیز تا ۱۰ هزار هکتار توسعه می‌یابد که می‌تواند تا ۹۰ درصد نیاز موز کشور در استان سیستان و بلوچستان تامین شود.

جزئیات واردات موز در سال گذشته

براساس آمار گمرک در سال گذشته 572 هزار و 223 هزار تن موز به ارزش 374 میلیون و 484 هزار دلار یا هشت هزار و 366 میلیارد تومان به کشورمان وارد شده، این در حالی است که 602 هزار و 818 تن موز به ارزش 401 میلیون و 992 هزار دلار یا یک هزار و 688 میلیارد تومان به کشور وارد شده بود.

بنابراین این آمار نشان دهنده آن است که واردات موز به لحاظ وزنی با کاهش 5 درصدی و به لحاظ ارزش دلاری با کاهش 7 درصدی و به لحاظ ارزش ریالی با افزایش 396 درصدی روبرو بوده است.

اکوادر، امارات، ایتالیا، پاکستان، ترکیه، چین، فیلیپین، مناطق آزاد و هند 9 مبدا واردات موز به ایران در سال گذشته بوده‌اند./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست