آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

پژوهش بخش کشاورزی با سند امنیت غذایی کشور منطبق شود

پژوهش بخش کشاورزی با سند امنیت غذایی کشور منطبق شود

رییس فرهنگستان علوم با تاکید بر این که امنیت غذایی ضامن امنیت ملی کشور است، گفت: به نظر می‌رسد با توجه به سند دانش بنیان امنیت غذایی، باید پژوهش بخش کشاورزی جهت‌دار شود تا به اهداف این سند دست پیدا کنیم.

«مخبر دزفولی» در مراسم ملی تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی با شعار "پژوهش و فناوری پیشران تولید بهره‌وری و امنیت غذایی" که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، با بیان اینکه سند راهبردی بخش کشاورزی برای کشور یک ضرورت است، افزود: کشور دارای نیروهای متخصص و محقق زیادی در زمینه‌های مختلف است؛ اما باید این نیروها همگرا و هم‌افزا شوند.

بنابراین نیاز است که علاوه بر هدف‌دار شدن پژوهش در بخش کشاورزی، با برنامه‌ریزی محققان و دانشمندان را نیز منطبق بر سند امنیت غذایی کشور جهت‌دار کنیم.

برای اجرای این کار لازم است که صندوق ریسک‌پذیر پشتیبان بخش کشاورز راه‌اندازی شود این مهم در وزارت علوم نیز راه‌اندازی شده است. بخش امنیت غذایی و کشاورزی نیاز به پشتیبانی دارد تا محققان و پژوهشگران ریسک را در این بخش قبول کنند.

دزفولی با بیان اینکه ایران در امنیت دفاعی و انرژی هسته‌ای موفق است گفت: چرا برای امنیت غذایی کشور نباید این مهم رخ دهد.

وزارت جهاد کشاورزی دبیرخانه سند دانش‌بنیان امنیت غذایی کشور است؛ بنابراین باید محور همه چیز وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ زیرا تولید از مزرعه تا سفره مردم توسط وزارت جهاد کشاورزی است و مابقی زیرمجموعه‌ها مانند سلامت، تجزیه سلولی و ریزمغذی‌ها را دیگر حوزه‌ها مراقبت کنند؛ اما کلان این موضوع باید توسط بخش کشاورزی مدیریت شود.

بخش کشاورزی باید بر دانش بنیان شدن و تولیدات فناورانه و اولویت بر شمار زمان کار کند تا به امنیت غذایی پایدار برسد.

وی یکی از مشکلات این بخش را مصرف آب کشاورزی و ضایعات بین ۲۰ تا ۳۰ درصدی دانست و گفت: بخش کشاورزی این ظرفیت را دارد که با استفاده از فنّاوری‌های جدید و دانش بنیان کردن بخش علاوه بر کاهش ضایعات، میزان مصرف آب کشاورزی را مدیریت و کنترل کند تا مصرف کاهش یابد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست