آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۲۰۰ مزرعه نوآور بهره ور تا پایان سال ایجاد می‌شود

۲۰۰ مزرعه نوآور بهره ور تا پایان سال ایجاد می‌شود

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی (تات) با بیان اینکه اکنون ۱۵۰ مزرعه نوآور بهره ور به منظور تامین امنیت غذایی در کشور فعال است، گفت: مقرر است امسال ۲۰۰ مزرعه نوآور دیگر ایجاد شود.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، «محمد مهدی قاسمی» در نشست خبری نخستین همایش بین المللی زنان روستایی و عشایری و سی و هشتمین دوره انتخاب برگزیدگان ملی بخش کشاورزی افزود: مزارع نوآور بهره ور محدوده هایی تحت مدیریت یک کشاورز نوآور است که با روش های نوآورانه موجب ارتقای بهره وری و بهبود سطح کمّی و کیفی تولید می شود.

معاون آموزش و ترویج سازمان تات با بیان اینکه نتیجه نفوذ دانش در تولید، افزایش بهره‌ وری است که یکی از وظایف سازمان تات است، اظهار داشت: وظیفه سازمان تات توسعه سرمایه‌ های انسانی و اجتماعی است تا نفوذ شرکت های دانش بنیان‌ را در بخش کشاورزی سرعت دهد، زیرا شرکت های دانش بنیان مورد تاکید حاکمیت هستند.

ارتقای بهره‌ وری و جهش تولید در اقتصاد تاثیر مثبت دارد و به تضمین و تامین امنیت غذایی کشور کمک می‌کند.

این سازمان دارای ۲ هزار و ۵۰۰ پژوهشگر در بخش کشاورزی است که این کارشناسان با حضور در مزارع، مشکلات و معضلات را شناسایی کرده و به چالش های حوزه کشت پاسخ می‌دهد.

ثبت ۷ محصول کشاورزی در تقویم ملی کشور

وی، یکی از اقدامات ارزشمند این سازمان را ثبت هفت محصول کشاورزی در تقویم ملی کشور بیان داشت.

برنامه کلان کاهش ضایعات محصولات کشاورزی

معاون آموزش و ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه سالیانه بین ۲۵ تا ۳۰ درصد محصولات کشاورزی به ضایعات تبدیل می شود، تصریح‌کرد: برنامه کلان کاهش ضایعات کشاورزی را در دستور کار داریم.

وی با اشاره به اینکه میزان آمار ضایعات محصولات کشاورزی فقط مختص ایران نیست، گفت: آمارهای فائو نشان می‌دهد که حدود ۳۰ درصد تولیدات کشاورزی در جهان به ضایعات تبدیل می شود.

به گفته این مسئول، ضایعات بخش کشاورزی به دو دسته قبل از برداشت محصول و پس از آن یعنی در مرحله حمل و نقل و فراوری تقسیم می شود که برای حل این مشکلات، علاوه بر کارشناسان مربوطه از صنایع غذایی نیز کمک گرفته ایم.

قاسمی بر این باور است که اگر کشور بتواند ضایعات محصولات کشاورزی را به نصف کاهش دهد، حدود ۲۴ میلیون تن به محصولات کشاورزی و غذایی کشور اضافه می‌شود.

۷۶۰۰ مروج وظیفه آموزش کشاورزان را بر عهده دارند

معاون آموزش و ترویج سازمان تات با بیان اینکه هفت هزار و ۶۰۰ مروج با این سازمان همکاری دارند، اظهار داشت: در کنار این کارشناسان، ۱۲ هزار تسهیلگر زن روستایی و ۳۷ هزار مددکار روستایی نیز مشغول آموزش و کمک به حل مسائل کشاورزی هستند.

متوسط سن بهره برداران بخش کشاورزی ۵۳ سال است

قاسمی درباره تدوین سند کشاورزان آینده، گفت: اکنون بالا بودن میانگین سن کشاورزان و پایین بودن سطح سواد آنها ( ۷۰ درصد کم‌ سواد و بی‌سواد هستند) باعث شده که در اجرای بسیاری از اقدامات ترویجی با مشکل روبه‌رو شویم.

تلاش داریم درباره پروژه‌ های مجوزدار همچون دامداری‌ ها و گلخانه‌ ها کار را به افرادی که دانش لازم را دارند بسپاریم.

همچنین ۷۰ هزار کشاورز پیش رو شناسایی شده که در کنار مروجان و تسهیل گران مجموعه‌ ای را تشکیل دهند که وظایف آموزش و ترویج بالغ بر پنج میلیون بهره بردار را پیگیری کنند.

قاسمی از دیگر ذخایر ارزشمند سرمایه انسانی سازمان تات را وجود ۱۰ میلیون زن روستایی و ۵۰۰ هزار زن عشایری توانمند دانست و اظهارداشت: این افراد با موسسه آموزش و ترویج کشاورزی همراهی و همکاری دارند.

نظرات