آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۵.۲ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور در طرح جهش تولید قرار گرفت

۵.۲ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور در طرح جهش تولید قرار گرفت

آب و غذا

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اکنون ۱۰ درصد تولیدات کشاورزی کشور از دیمزارها تامین می‌شود، گفت: طی قراردادی با ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مقرر شد در سال زراعی جدید ۵.۲ میلیون هکتار از دیمزارهای کشور در طرح جهش تولید قرار بگیرد.

«سید جواد ساداتی نژاد» در حاشیه شصت و دومین جلسه ستاد ملی طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور و رونمایی از اساسنامه صندوق حمایت از توسعه زراعت در دیم‌زارها در جمع خبرنگاران اظهار کرد: طرح جهش تولید در دیمزارهای کشور یک طرح مشارکتی است که با حمایت ستاد اجرایی فرمان امام در دو سال گذشته در پنج استان کشور شروع شد و در سال زراعی گذشته به ۱۵ استان کشور در سطح ۲.۶ میلیون هکتار افزایش یافت.

به گفته وی، در حال حاضر متوسط تولید دنیا در اراضی دیم ۲ تن در هکتار است که باید تلاش کنیم سطح تولیدات کشاورزی خود را در دیمزارهای کشور به این میزان برسانیم.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دیمزارها در دنیا پایه تولید هستند، گفت: بیشترین حجم تولید غذا در دنیا مربوط به دیمزارهاست اما در کشور ما یک غفلت از گذشته در حوزه دیمزارها صورت‌گرفته به طوری که حجم کمی از تولید در حدود ۱۰ درصد مربوط به این بخش است.

دیمزارها به دلیل استفاده از آب سبز و کاهش فشار از آب‌های زیرزمینی و افزایش تولید و کمک معیشتی به کشاورزان ارزش ویژه ای دارند؛ بنابراین این طرح در حوزه تولید ملی می‌تواند اثرگذاری فوق‌العاده‌ای داشته باشد، به‌خصوص اینکه در ایامی که در دنیا بحث امنیت غذایی دچار چالش شده و حساسیت خاصی روی این موضوع است، نگاه حمایتی ستاد اجرایی فرمان امام به‌عنوان یک مرکز پیشران و پیشرو قابل‌تقدیر است.

اکنون این طرح به یک طرح محوری در معاونت وزارت جهاد کشاورزی تبدیل شده است و امروز آنچه اتفاق افتاده این طرح سطح خود را در سال زراعی جدید به ۵.۲ میلیون هکتار در تمامی استان‌های کشور خواهد رساند و می‌تواند منافع زیادی داشته باشد. شاید این بزرگ‌ترین طرح ملی کشور در مشارکت با مردم باشد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه طرح جهش تولید در دیم‌زارها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، گفت: برای اجرای این طرح تسهیلات ارزان‌قیمت، کمک‌های بلاعوض، توسعه سطح بیمه‌ای برای کشاورزان در نظر گرفته شده که افزایش و تقویت معیشت کشاورزان را در پی دارد و از سوی  دیگر خروجی آن افزایش تولید ملی کشور در حوزه تامین امنیت غذایی است ما امیدواریم این طرح کل حوزه دیم‌زارهای کشور را در برگیرد.

با توجه به اینکه امسال سال تولید دانش‌بنیان نام‌گذاری شده امروز طی توافقی مقرر شد در حوزه توسعه فناوری و دانش‌بنیان شدن این بخش از ظرفیت‌های فناورانه، توسعه بهره‌وری، تحقیقات و پژوهش و استفاده از بذرهای مناسب در دیم‌زارهای کشور در دستور کار قرار گیرد. امیدواریم این حرکت رو به رشدی باشد که جمعیت زیادی از کشاورزان و  تولیدکنندگان را تحت پوشش قرار دهد.

این طرح  ارزش‌های زیادی در تولید علوفه و در نهایت افزایش تولید گوشت کشور داشته باشد.

حمایت از این طرح نگاه بلند مقام معظم رهبری را در تاکید به خودکفایی و کاهش وابستگی نشان می‌دهد، این طرح با حمایت و پیگیری ایشان در حال انجام است و امیدواریم این فرمان را در بخش کشاورزی به‌خوبی انجام بدهیم./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست