آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

توفیقات متعدد حوزه آب‌وخاک در دولت سیزدهم

توفیقات متعدد حوزه آب‌وخاک در دولت سیزدهم

معاون آب‌وخاک وزیر جهاد کشاورزی ضمن ارائه آمار دستاوردهای محقق شده این معاونت در دولت سیزدهم، بر لزوم مشارکت بخش خصوصی در افزایش عملکرد بخش کشاورزی تأکید کرد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایانا ، صفدر نیازی شهرکی بابیان این‌که در سه‌ساله گذشته دولت سیزدهم، پروژه‌های متعددی درزمینهٔ آب‌وخاک در کشور اجرا شده است گفت: تا پایان سال ۱۴۰۲ در حوزه اجرای سامانه‌های نوین آبیاری،152 هزار و ۸۰۰ هکتار پروژه (آبیاری‌های تحت‌فشار و کم‌فشار) و همچنین 17 هزار و ۲۰۰ هکتار شبکه‌های فرعی آبیاری و زهکشی به ثمر رسیده‌اند.

اجرای 11 هزار و ۴۰۰ هکتار تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، 31 هزار و ۲۰۰ زهکش زیرزمینی، ۲۴۵۰ کیلومتر احیا و مرمت قنوات از دیگر دستاوردهای معاونت آب‌وخاک وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم بوده است.

۲۸۰۰ هکتار تأمین انتقال آب برای توسعه باغات در اراضی شیب‌دار، 53 هزار و ۴۰۰ هکتار احداث و بهسازی کانال‌های آبیاری عمومی و پوشش انهار سنتی، ۵۲۰ کیلومتر انتقال آب با لوله و ۸۰ میلیون مترمکعب طرح‌های کوچک زودبازده تأمین آب در این دوره سه‌ساله اجراشده‌اند.

لزوم مشارکت بخش خصوصی در توسعه کشاورزی کشور

معاون آب‌وخاک وزیر جهاد کشاورزی، 1800 هکتار اجرای عملیات آب‌وخاک در عرصه تشکل‌ها در قالب تعاونی تولید و یا سایر تشکل‌ها را نیز از دستاوردهای این معاونت قلمداد کرد و توضیح داد: این عملیات شامل تجهیز و نوسازی و احداث جاده‌های بین مزارع و ... هستند. 

اتفاق خوبی که از پیش آغاز شده و در سال جاری نیز در جریان است، بهره‌مندی از مشارکت بخش خصوصی در اجرای پروژه‌های مربوط به آب‌وخاک است. در سال ۱۴۰۱، ۱۰۰۰ میلیارد تومان آورده بخش خصوصی در قالب خودیاری برای تجهیز اراضی کشاورزی به سامانه‌های آبیاری تحت‌فشار بوده است. سال گذشته بیش از ۷ ایستگاه پمپاژ نیمه‌کاره که بیش از ۱۵ سال از زمان آغاز اجرای آن‌ها گذشته بود، در استان‌های چهارمحال بختیاری و ایلام توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی تکمیل و اجرا شدند.

در اجرای فرمایشات مقام معظم رهبری در ارتباط با جهش تولید با مشارکت مردم، جلسات متعدد و فشرده‌ای برقرار کردیم تا پروژه‌های نیمه‌کاره‌ای که سرمایه بالایی را معطل نگه‌داشته‌اند را با توافق با سرمایه‌گذاران بخش خصوصی اجرایی ‌کنیم. این اقدامات بیشتر در ارتباط با توسعه سیستم‌های آبیاری تحت‌فشار، توسعه باغات و ایستگاه‌های پمپاژ است که بیشتر در استان‌های زاگرس نشین انجام می‌شود.

وی بابیان این‌که برای اجرای سامانه‌های نوین آبیاری به کشاورز یارانه پرداخت می‌کنیم گفت: کل عملیات مشاوره، اجرا و ... به عهده خود کشاورز است و ازآنجاکه کشاورز آورده خود را نیز در این پروژه‌ها دارد، برای پروژه دلسوزی می‌کند و این باعث می‌شود کسورات و هدر رفت به حداقل برسد.

بخش خصوصی کشاورزی یکی از بخش‌هایی است که به‌واسطه ماهیت خود و دستور مقام معظم رهبری به مشارکت در تولید لبیک گفته است.

حوزه دیگر همکاری ما با تشکل‌ها، بهره‌برداری و بهره‌وری محصولات کشاورزی است که عموماً به نظام‌های بهره‌برداری تحویل‌شده‌اند. به‌عنوان‌مثال در پروژه شبکه های فرعی آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب کشور، مقرر است که ۲۲۵ شرکت تعاونی تولید تشکیل شود و اراضی توسط آن‌ها مدیریت ‌شده و تولید توسط این شرکت‌ها انجام شود که تا امروز 200 تعاونی دراین‌ارتباط کار خود را آغاز کرده‌اند.

کشت انفرادی دیگر امروز جوابگو و منطقی نیست و عملکرد بالایی را محقق نمی‌کند. هدف ما این است که اراضی کشاورزی یکپارچه شوند تا با مدیریت یکپارچه، با تأمین به هنگام سم و کود، مبارزه با بیماری‌ها و آفات و ... بهره‌وری تولید را افزایش دهیم. در حال حاضر خود این تشکل‌ها مزارع خود را مدیریت می‌کنند. امیدواریم نتیجه این اقدامات در آینده نزدیک به افزایش تولید در واحد سطح منتج شود.

نیازی بابیان این‌که باوجود وظیفه وزارت نیرو در تحویل حجمی آب به بخش کشاورزی، این وزارتخانه به دلایل متعدد در مواردی موفق عمل‌نکرده است افزود: ولی در مواردی که توفیق تحویل حجمی آب حاصل‌شده، با کمک تشکل‌های آب‌بران بوده است.

درمجموع تحقق خودکفایی پایدار در حوزه کشاورزی، با توجه به کاهش روزبه‌روز منابع، پیش‌نیازهای متعددی دارد که یکی از آن‌ها اعتماد به تشکل‌ها و کمک‌گیری از تعاونی‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد در تولید است. من بسیار به تولید آینده کشور در بخش کشاورزی امیدوارم که بتوانیم بهره‌وری بسیار بالاتری داشته باشیم.

نظرات