آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

اجرای ۲ هزار هکتار آبیاری زیرسطحی در سه استان با دستور رییس جمهور

اجرای ۲ هزار هکتار آبیاری زیرسطحی در سه استان با دستور رییس جمهور

آب و غذا

معاون امور آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: با دستور رییس جمهوری اکنون اجرای ۲ هزار هکتار آبیاری زیرسطحی در کشت و صنعت‌های سه استان کشور به صورت پایلوت در دستور کار قرار گرفته است.

«فریبرز عباسی» درباره تاکید رییس جمهوری در خصوص توسعه آبیاری زیرسطحی، افزود: یکی از رویکردهای اصلی ما در بحث توسعه سامانه‌های نوین آبیاری، توسعه سامانه‌هایی با راندمان بالاست مثل استفاده از روش‌های موضعی، ماشین‌های آبیاری که نسبت به مابقی سامانه‌های آبیاری از راندمان و بهره‌وری بالاتری برخوردار هستند.

به همین دلیل در چند سال گذشته به‌ویژه در دو سال اخیر رویکرد اصلی ما توسعه این‌گونه سامانه‌ها بوده است.

آبیاری زیرسطحی که مورد تاکید رییس جمهوری است به عنوان یکی از سامانه‌های آبیاری موضعی در دستور کار است، بنابراین طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است این روش در سطح ۲ هزار هکتار در کشت و صنعت‌های ۳ استان خوزستان، اردبیل و خراسان رضوی اجرایی شود.

به گفته وی، آبیاری موضعی به صورت پایلوت در کشت و صنعت نیشکر استان خوزستان، کشت و صنعت مغان استان اردبیل و کشت و صنعت جوین خراسان رضوی اجرایی می‌شود.

از سال ۱۳۸۵ بحث آبیاری زیرسطحی مطرح بوده و تاکنون ۱۴ هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شده است که بخش عمده آن مربوط به محصول پسته است، اما اکنون این موضوع را برای سایر محصولات آب بر مانند یونجه، نیشکر در نظر گرفته‌ایم که عملیاتی شود.

تفاوت آبیاری زیرسطحی با سایر روش‌های نوین آبیاری در نحوه لوله‌گذاری قطره‌چکان در زیر خاک و مجهز بودن به سامانه‌های هوشمند است که همین باعث می‌شود این روش نسبت به سایر روش‌های نوین آبیاری و حتی سایر روش‌های زیرسطحی از هزینه‌های بالاتری برخوردار باشد که در صورت اجرا و ارزیابی این روش، برای توسعه نحوه و شیوه ابلاغ خواهد شد.

در حال حاضر برای اجرای این روش از اعتبارات موجود معاونت آب‌وخاک استفاده خواهیم کرد، اما پیگیر تامین اعتبار از منابع دیگر هستیم.

اجرای ۲۵ هزار هکتار انواع روش‌های نوین آبیاری طی ۶ماهه امسال

طبق آمارها تاکنون بیش از ۲.۶ میلیون هکتار از اراضی آبی ما به انواع سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده است.

بر اساس اعتبارات مصوب امسال قرار است حدود ۵۰ هزار هکتار از اراضی آبی به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شود که تاکنون علی‌رغم اینکه هنوز اعتبارات مصوبات تخصیص نیافته یا خیلی جزئی تخصیص یافته، بیش از ۲۵ هزار هکتار آن اجرایی شده است.

بنابراین طبق برنامه ۵۰ درصد اجرای سیستم‌های نوین آبیاری محقق شده و با تخصیص اعتبارات مورد نیاز به طور قطع تا پایان سال این عملیات به اتمام می‌رسد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست