آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

احیا و بازسازی ۲ هزار رشته قنات در طرح آبخیز تا جالیز

احیا و بازسازی ۲ هزار رشته قنات در طرح آبخیز تا جالیز

آب و غذا

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی از احیا، بازسازی و مرمت ۲ هزار رشته قنوات در طرح آبخیز تا جالیز تا پایان سال جاری در کشور خبر داد.

فریبرز عباسی درباره طرح همکاری مشترک با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به منظور گسترش آبخیزداری و احیای قنوات کشور (طرح آبخیز تا جالیز) گفت: طبق آمارها ۴۱ هزار رشته قنات در کشور داریم که تاکنون ۳۰ تا ۳۱ هزار رشته از این قنوات بازسازی، مرمت و احیا شده‌اند.

البته این بدان معنا نیست که این قنوات بازسازی شده دیگر نیازی به بازسازی ندارند بلکه این قنوات هرچند سال یک‌بار باید به طور مجدد بازسازی و احیا شوند تا در مقابل سیل و زلزله مقاوم باشند.

یکی از مباحث مهم ما در منابع آب و خاک، مدیریت جامع منابع آب و مدیریت جامع حوزه‌های آبخیز است که در این راستا از دو سال گذشته به صورت پایلوت تحت عنوان آبخیز تا جالیز با همکاری سازمان منابع طبیعی در برخی استان‌ها همچون خراسان جنوبی کار را شروع کرده‌ایم.

طرح آبخیز تا جالیز به منظور پایداری آب قنوات، افزایش دبی آب و آبدهی بیشتر قنوات در کشور و کاهش خسارات ناشی از سیل و مخاطرات طبیعی است که با همکاری مشترک این معاونت و سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی کشور در حال اجراست.

در این طرح سازمان منابع طبیعی فعالیت‌های آبخیزداری را در بالادست و معاونت آب و خاک فعالیت احیا، نوسازی و بازسازی قنوات را در پایین‌دست انجام می‌دهد که این کار باعث هدفمندی در هزینه‌کرد و پایداری آب قنوات و کاهش مخاطرات می‌شود که به صورت پایلوت در گذشته انجام شده است.

به دلیل اثرات خوب آن امسال بیشتر کارهایی که قرار است در حوزه قنوات انجام بدهیم با این رویکرد و در قالب این طرح انجام خواهد شد.

وی درباره اعتبار این بخش نیز گفت: امسال اعتبار خوبی از سوی مجلس شورای اسلامی برای اجرای طرح آبخیز تا جالیز در نظر گرفته شده، اما هنوز تخصیصی داده نشده است که در صورت تخصیص اعتبار، کار سرعت خواهد گرفت./مهر

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست