آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

امسال سه کلان پروژه آب و خاک در شمال، جنوب و غرب کشور اجرایی می‌شود

امسال سه کلان پروژه آب و خاک در شمال، جنوب و غرب کشور اجرایی می‌شود

 

صفدر نیازی بیان کرد: اصلی‌ترین وظیفه ما افزایش راندمان آبیاری است.

ما در بخش‌های مختلف دنبال افزایش راندمان هستیم و در حوزه انتقال حدود ۴۰۰ هزار کیلومتر کانال خاکی داشته‌ایم که بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده، ۱۸۰ هزار کیلومتر آن بتونی یا انتقال آب با لوله بوده است و مابقی آن نیاز به سرمایه‌گذاری دارد. آب مهم و محدود است و روزبه‌روز به محدودیت آن افزوده می‌شود.

در داخل مزرعه هشت میلیون هکتار اراضی آبی داریم که حدود ۳ میلیون هکتار آبیاری تحت‌فشار انجام‌شده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار شبکه ایجادشده است. محدودیت‌های آبی به کشاورز فشار آورده است به همین دلیل دقت می‌کند از آب بهترین راندمان را بگیرد.

یکی از سازه‌های بسیار خوب و کم‌هزینه، آب چشمه و قنات است. ۴۱ هزار قنات در کشور داریم که نیاز به مرمت دارد. ۱۶ هزار کیلومتر مرمت و ۱۶ هزار کیلومتر بازسازی انجام‌شده است.

در اجرای عملیات آب‌وخاک ۴۹۰ هزار هکتار زهکشی انجام‌شده و یک میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار شبکه ایجادشده است. ۱۸۰ هزار کیلومتر پوشش کانال داشته‌ایم. حدود ۳۴ هزار کیلومتر انتقال آب با لوله بوده است و به این ترتیب راندمان آبیاری با این شیوه صد درصد می‌شود.

ارزش محصولات کشاورزی طبق اعلام بانک مرکزی برای سال ۱۴۰۱، در سه ماهه نخست ۹۷۷ همت بوده است. ارزش محصولات کشاورزی به‌صورت ناخالص ۱۵۰۰ همت است و انتظار می‌رود پنج درصد صرف زیرساخت شود.

نیازی در خصوص اقدامات سال جاری بیان کرد: اجرای فاز دو خوزستان (طرح ۵۵۰ هزار هکتاری) در دست پیگیری است. اعتبارات آن از دو منبع تأمین می‌شود. دولت ۲۰ درصد سهام نیشکر خود را که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان قیمت دارد، می‌فروشد و منابع اعتباری حاصله را برای پروژه فاز ۲ خوزستان هزینه می‌کند. علاوه بر این در سفر رئیس‌جمهور به کشور چین مقرر شد پروژه‌های متعددی فاینانس شوند. یک میلیارد دلار نیز برای بخش کشاورزی و اجرای فاز دو پروژه خوزستان و اراضی شمال از این اعتبارات در نظر گرفته شده است.

۱۶۵ میلیون هکتار وسعت اراضی کشور است که در ۲۰ میلیون هکتار آن کشاورزی انجام می‌شود. حدود یک میلیون هکتار اراضی درجه‌یک داریم و چهار میلیون هکتار اراضی درجه دو در کشور وجود دارد. بنابراین محدودیت خاک در ایران وجود دارد. یکی از مناطقی که خاک خوبی در آن داریم، استان‌های مازندران و گیلان است. علاوه بر آن حدود ۲۷ هزار هکتار آب‌بند داریم که نیاز به ساماندهی و اصلاح دارند.

حدود هشت میلیون مترمکعب آب شیرین وارد دریا می‌شود که کنترل آن نیاز به برنامه‌ریزی دارد. امسال پروژه شمال برای ساماندهی موارد یاد شده، آغاز می‌شود. همچنین ۲۲۷ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی غرب و شمال غرب در دست اجرا است و ۱۲۷ هزار هکتار از این پروژه تحویل کشاورزان شده است. بابت تکمیل این پروژه به وزارت جهاد کشاورزی و وزارت نیرو حدود یک میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی منابع اعتباری اختصاص یافته است.

صنعت و آب شرب به کشاورزی فشار وارد می‌کنند. ما برای اصلاح زیرساخت‌های آبیاری و آماده‌سازی اراضی کشاورزی، ۱۲۵۰ همت نیاز به سرمایه دارد.

پنج میلیارد مکعب بخش کشاورزی گازوییل مصرف می‌کند و مقرر بوده وزارت نیرو و وزارت نفت از محل یارانه تبدیل سوخت‌های فسیلی این میزان را تأمین کند که روند تامین آرام است.

پروژه فاز دو خوزستان به‌طورکلی ۱۲۰ هزار میلیارد تومان نیاز مالی دارد و فعلاً ۵۰ هزار میلیارد تأمین بودجه شده است اما به‌صورت کلی امسال سه طرح کلان آب و خاک کشور اجرایی می‌شود./ایانا

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست