آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

بخش کشاورزی نیازمند تحویل حجمی آب از سوی وزارت نیرو است

بخش کشاورزی نیازمند تحویل حجمی آب از سوی وزارت نیرو است

آب و غذا

سرپرست معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بخش کشاورزی نیازمند سرعت بخشیدن تحویل حجمی آب است، اما وزارت نیرو تاکنون ۱۵ درصد آب کشاورزی را به صورت حجمی تحویل داده که آن نیز دارای مسائل و مشکلات فنی است که باید بازبینی شود.

«فریبرز عباسی» درباره انتقاد برخی کارشناسان به ناموفق بودن سیستم آبیاری نوین، افزود: سامانه‌هایی که ما در کشور توسعه می‌دهیم آخرین فناوری‌ها در حوزه سامانه‌های نوین آبیاری است و چیزی نیست که در خارج کشور در این زمینه توسعه داده شده باشد و در داخل کشور از آن استفاده نکنیم.

در واقع ما آخرین و جدیدترین تکنولوژی‌های نوین آبیاری را که در کشورهای پیشرفته دنیا مورد استفاده قرار می‌گیرد را در داخل کشور استفاده می‌کنیم.

حتی برخی از این تکنولوژی‌ها در کشور ما بومی سازی شده است که این اقدام موجب کاهش هزینه و سهولت بهره‌برداری از این سامانه‌ها می‌شود.

نکته دیگر در مورد سامانه‌های نوین آبیاری این است که ما در این بخش به مرز خودکفایی رسیده‌ایم؛ یعنی تقریباً نزدیک ۱۰۰ درصد لوازم و تجهیزات سامانه‌های نوین آبیاری در کشور تولید می‌شود و اگر به صورت جزئی چند قطعه وارد می‌شود برنامه‌ریزی کرده‌ایم که شرکت‌های داخلی آنها را نیز تولید کنند.

مزیت اصلی استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری ارتقای عملکرد و بهره‌وری و افزایش راندمان آبیاری است اگر ما می‌خواهیم این سامانه‌ها اثربخشی موثر داشته باشند باید وزارت نیرو در کنار ما تحویل حجمی آب را انجام دهد که تاکنون این مهم به خوبی عملیاتی نشده است.

اگر بهره‌بردار ما بداند که یک حجم مشخصی آب دارد؛ بنابراین برای استفاده بهینه از آن با کمک سامانه‌های نوین آبیاری یا هر روش دیگر برنامه‌ریزی لازم را انجام می‌دهد.

جمع‌بندی‌های ما از دستگاه‌های علمی، پژوهشی و متخصصان کشور نشان می‌دهد که اجرای سامانه‌های نوین آبیاری در کشور موثر بوده به طوری که این روش یکی از راهکارهای ارتقای بهره‌وری و امنیت غذایی کشور است.

در بحث تحویل حجمی آب که باید توسط وزارت نیرو اجرایی شود تنها حدود ۱۵ درصد آن در کشور اجرایی شده که همان نیز مسائل و مشکلات فنی دارند.

استان‌هایی مانند خراسان، همدان و فارس بیشترین مشکلات را در بحث تحویل حجمی آب دارند به طوری که کنتورها و ابزارهایی که به عنوان تحویل حجمی آب در سر چاه‌ها یا منابع آبی نصب شده‌اند، دقت لازم را ندارند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست