آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

توسعه آبیاری با نوار تیپ موجب صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب می‌شود

توسعه آبیاری با نوار تیپ موجب صرفه‌جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب می‌شود

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: توسعه آبیاری با نوار تیپ علاوه بر صرفه جویی ۷۰ درصدی در مصرف آب موجب افزایش تولید هم می‌شود.

روح‌اله حسنی افزود: در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود.

وی با بیان اینکه نوار تیپ به فشار آب زیادی احتیاج ندارد و در مزارع دارای پستی و بلندی محدود نیز بدون نیاز به تسطیح زمین قابل استفاده است، گفت: قابلیت نصب نوار تیپ بر روی خاک، زیر خاک و یا حتی معلق، حمل و نقل راحت رول‌ها به دلیل سبکی و اتصالات ساده و ارزان قیمت با قابلیت کارگذاری ساده آنها به صورت دستی از دیگر مزایای این نوع آبیاری است.

در راستای جلوگیری از کاهش محصول زیتون در طارم از این روش آبیاری در شهرستان طارم استفاده می‌شود.

در حوزه زراعت نیز یکی از رویکردهای جهاد کشاورزی افزایش و ارتقای کیفیت محصولات است.

در همین راستا تلاش شده است که کود مورد نیاز کشاورزان به موقع تامین شود؛ البته قبول داریم که در کشور در این حوزه مشکلاتی وجود دارد.

تلاش در راستای کشت نشایی محصولات مختلف از جمله محصولات جالیزی که موجب زودرسی، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش عملکرد و فروش به قیمت مناسب می‌شود و همچنین معرفی ارقام اصلاح شده جدید از جمله در محصولات گندم، جو، باقلا، گوجه فرنگی و سیب زمینی نیز از دیگر اقدامات در این حوزه است.

وی همچنین از اجرای طرح جهش تولید در دیمزارها خبر داد و گفت: این طرح برای سال سوم است که در استان اجرایی می‌شود.

شروع این طرح در سال ۱۴۰۰، موجب شده که بهره برداران روستاهای بالادست نیز از خدمات جهاد کشاورزی بهره‌مند شوند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست