آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

روی انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور خط کشیده شده است

روی انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور خط کشیده شده است

آب و غذا

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دغدغه‌هایی که فعالان محیط زیست درباره طرح‌های انتقال بین حوضه‌ای آب دارند را درک می‌کنیم و در این دولت روی انتقال آب بین حوضه‌ای در کشور خط کشیده شده است.

دکتر علی سلاجقه در دیدار با نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی مازندران که شامگاه جمعه در سالن کنفرانس اداره کل حفاظت محیط زیست مازندران برگزار شد، اظهار کرد: سمن‌های محیط زیستی یکی از سرمایه‌های اصلی ما هستند. خیلی از مسائل مد نظر سمن‌ها حرف دل ما هم هست. چون جنس و اهداف ما یکی است.

وی خطاب به کنش‌گران محیط زیستی و سمن‌های فعال در این حوزه گفت: فعالان محیط زیستی بدون حب و بغض سیاسی برای منافع و آینده کشورمان و محیط زیست ایران تلاش می‌کنند. مطمئن باشید در کنار شما خواهیم بود و از حضور شما استفاده خواهیم کرد. دوست داشتم جلسه با نمایندگان تشکل‌ها یک روزه بود تا به صورت علمی تبادل نظر می‌کردیم و به نتایج خوبی برسیم. چون تجارب و دستاورد فعالیت‌های شما سازنده است.

ما در تمام سطوح مدیریتی سازمان از حضور سمن‌ها استفاده می‌کنیم. حتی در شورای مشورتی که بعد از شورای عالی بالاترین مقام مشورت‌دهنده به سازمان است و سطوح معاونت‌ها از سمن‌ها بهره ‌می‌گیریم. در حوزه آموزش نیز اعتقاد کامل به ضرورت همکاری با گروه‌های مردمی داریم تا طرح‌هایی مبتنی بر مشارکت خود مردم و با حداقل هزینه‌ها و بیشتری سازگاری با محیط زیست مورد توجه و حمایت قرار گیرد.

راه‌کارهای جایگزین برای سد فینسک

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در بخشی از اظهارات خود پیرو دغدغه‌های مطرح شده توسط تعدادی از فعالان محیط زیستی حاضر در جلسه درباره پیامدهای ساخت سد فینسک بر طبیعت حوضه آبریز تجن، اظهار کرد: مجوز محیط زیستی برای سد فینسک قبلا داده شد. اما معتقدم حتما راه‌حل‌های دیگری هم وجود دارد که از پیامدها و تنش‌های موجود کاسته شود.

از سد فینسک بازدید داشتم و به مسئولان مربوطه نیز راه حل دیگر پیشنهاد کردیم. با وزیر محترم نیرو هم صحبت کردم و گفتم می‌توانیم راهکارهای دیگری داشته باشیم که تنش‌ در پی نداشته باشد. راهکارهای ثانویه را هم می‌توان مطرح کرد. برای مثال اگر جهاد کشاورزی فقط ۱۰ درصد از مصرف آب را کاهش دهد شاید بخشی از مسائل حل شود. اطمینان می‌دهیم که پیگیریم و بی‌تفاوت نیستیم.

خون مردم ایران به هم پیوند خورده و استان مازندران، سمنان، کرمان، یزد و سایر استان‌ها معنایی ندارد. همه اهل و ساکن کشور جمهوری اسلامی ایران هستیم. بنابراین نباید با این مسائل مردم را مقابل هم قرار دهیم. باید خودمان مساله را به شکلی که هم مدافع حقوق سمنان و هم مدافع حقوق مازندران باشیم حل کنیم.

کلنگ‌زنی پتروشیمی مازندران مورد تایید نیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به پرسش‌ و انتقاد مطرح شده توسط چند تن از فعالان محیط زیستی حاضر در جلسه درباره کلنگ‌زنی مجتمع پتروشیمی مازندران در بهشهر، گفت: کلنگی که امروز برای آغاز عملیات اجرایی مجتمع پتروشیمی به زمین زده شد از نظر ما با توجه به این‌که پروژه مجوز محیط زیستی ندارد، فاقد اعتبار است.

گاهی فشار نماینده‌های مجلس برای ما عجیب است. مجوز محیط زیستی این طرح گرفته نشده، نماینده محترم از من می‌خواهد که کلنگ‌زنی انجام شود. در حالی که حضرت آقا فرمودند نمایندگان در کار دولت دخالت نکنند.

برادر بزرگواری که کلنگ‌ پروژه را به زمین زدند همانجا اعلام کردند کلنگ طرح به شرطی زده می‌شود که محیط زیست مجوز بدهد. در صوتی که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز را صادر نکند این پروژه مورد تایید نیست. به هر شکل کلنگ زده شد، اما از دید ما کلنگی که برای این پروژه به زمین زده شد مورد تایید نیست و در واقع معتقدیم کلنگی به زمین زده نشد.

میانکاله را یکپارچه می‌بینیم

سلاجقه درباره برخی انتقادهای مطرح شده پیرامون اجرای طرح گردشگری در میانکاله و جزیره آشوراده نیز اظهار کرد: ما آشوراده و میانکاله را در قالب طرح مدیریت یکپارچه می‌بینیم. ریاست محترم جمهور هم در گلستان به نوعی این پرسش را مطرح کردند که اگر پروژه‌ای تعریف شده چرا معطل مانده و اگر قرار است کاری صورت پذیرد چرا انجام نمی‌شود؟ همانجا عنوان کردیم مجوزهایی از قبل گرفته شد، اما سازمان دهیاری‌ها و شهرداری‌های استان گلستان که مجری پروژه بود، اقدامات مربوط به مجوزهای محیط زیستی را انجام نداد و ما هم در این صورت جلوی اجرای کار را می‌گیریم.

رییس‌جمهور محترم امروز هم تأکید کردند که هیچ کاری بدون دریافت مجوزهای محیط زیستی قابل اجرا نیست. چند هفته پیش شورای راهبری میانکاله را با حضور استانداران و نمایندگان تشکل‌های دو استان برگزار کردیم. بحث جامعیت و یکپارچه بودن مدیریت میانکاله بار دیگر مطرح شد و مورد تاکید قرار گرفت. ما میانکاله و آشوراده را کاملا یکپارچه می‌بینیم.

اصلاح فرآیندهای اشتباه ارزیابی محیط زیستی

معاون رییس‌جمهور درباره نقدهای مطرح شده پیرامون وجود برخی اشکالات در بعضی از گزارش‌های ارزیابی محیط زیستی گفت: این‌که گفته می‌شود برخی مجوزهای محیط زیستی دچار اشکال هستند را ما هم قبول داریم. متاسفانه فرآیندهای اشتباه وجود دارد و برخی گزارش‌های ارزیابی محیط زیستی مشکل دارند.

با کمک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و انتخاب مشاوران مجرب و مورد اعتماد سازمان حفاظت محیط زیست در تلاش برای اصلاح روند هستیم. متاسفانه ما هنوز قانون ارزیابی نداریم. در حال نوشتن لایحه ارزیابی برای دولت هستیم که در مسیر تبدیل شدن به قانون قرار بگیرد.

برخی دوستان اظهار کردند که دولت ادعاهای محیط زیستی دارد. اتفاقا این دولت اصلا ادعای محیط زیستی نکرد، اما کارهای خوبی در حوزه محیط زیست آغاز کرد. آزادسازی سواحل یک نمونه است که سال‌ها طول کشید. این دولت همه چیز را به جان خرید و اتفاقا از خودش آغاز کرد و قوه قضاییه هم پس از دولت اعلام آمادگی کرد. مردم هم حمایت کردند و موافق این طرح هستند. در ادامه نیز حتما پیوست فرهنگی و محیط زیستی برای آن تعریف و اجرا می‌شود تا طرح به صورت تکامل‌یافته ادامه یابد و خانواده‌ها با خیال راحت بدون هیچ دغدغه‌ای از سواحل استفاده کنند.

این دولت به دنبال کلنگ‌زنی بدون پشتوانه نیست. رییس‌جمهور کلنگ جدیدی در استان‌ها نزدند. دولت طرح‌های مشکل‌دار و معطل را می‌خواهد تمام می‌کند. امروز در جلسه‌ای دیگر هم عنوان کردم که تا حدود سه هفته پیش نزدیک به ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان به پروژه‌های نیمه‌کاره استان‌ها نقدا پرداخت شد. این عملکرد کاملا میدانی و عملیاتی است.

رییس‌جمهور همواره تاکید می‌کنند که خدا و قانون را در تصمیم‌ها مد نظر داشته باشیم. همین امروز که بحث پتروشیمی را مطرح کردم گفتند کار خلاف ضوابط محیط زیستی به هیچ وجه انجام نشود. ما هم مکلف به پیروی هستیم. بنابراین اگر اتفاقی بیفتد مشکل از من است.

وی ضمن قدردانی از فعالان محیط زیستی مازندران خاطرنشان کرد: در جلسه امروز مسائل متعددی مطرح شد که همه را نوشتم تا پیگیری کنم. مسائلی مانند فاضلاب، پسماند، تکمیل زباله‌سوزها و سایر مسائل محیط زیستی مازندران را به طور جدی پیگیری می‌کنیم و امیدوارم که در فرصتی مناسب باز هم بتوانیم هم‌اندیشی داشته باشیم و از تجارب تشکل‌های محیط زیستی بهره بگیریم.

در این دیدار تعدادی از نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی مازندران از جمله حر منصوری عبدالملکی، سهیل اولادزاد، حامد تیزرویان، عارف آهنگر، دکتر بابک مومنی، دکتر علی رمضانی پاجی، داریوش عبادی و چند فعال محیط زیستی دیگر بخشی از دغدغه‌های محیط زیستی خود را مطرح کردند.

 قسمت عمده این دغدغه‌ها به پیامدهای منفی ساخت سد فینسک اختصاص داشت. مسائلی مانند فعالیت واحدهای آلاینده، مشکلات حیات وحش، آلودگی آب و خاک و هوا، مدیریت پسماند، وضعیت جنگل‌ها و عرصه‌های طبیعی، کمبود محیطبانان و ضرورت جذب بومیان علاقه‌مند به محیطبانی، حل چالش صید و شکار فریدونکنار، پایین بودن جریمه‌های حیات وحش، زمین‌خواری، تشریفاتی انجام شدن برخی گزارش‌های ارزیابی زیست‌محیطی، استعلام نگرفتن از حفاظت محیط زیست برای صدور مجوز معادن، دفع نخاله‌های معدنی، مازوت‌سوزی، انتقال آب خزر و ثبت روز ملی دماوند در تقویم رسمی کشور نیز در بین دغدغه‌ها مطرح شد و مورد توجه رییس سازمان حفاظت محیط زیست مازندران قرار گرفت./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست