آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

طرح‌های آبخیزداری و کنترل سیل را به‌صورت اضطراری انجام می‌دهیم

طرح‌های آبخیزداری و کنترل سیل را به‌صورت اضطراری انجام می‌دهیم

آب و غذا

استاندار کرمان می‌گوید که اجرای طرح‌های حوزه آبخیزداری از جمله احداث و تکمیل سیل‌بندها در این استان برای جلوگیری از سیلاب به صورت اضطراری و با تامین اعتبارات ویژه در حال انجام است.

علی زینی‌وند که چندروز پیش در برنامه های نخستین روز هفته منابع طبیعی امسال در استان وقت گذاشت و در آیین های مرتبط در اطراف شهر کرمان شرکت کرد، روز جمعه خود را نیز به دیگر طرح های مشابه در اطراف شهر ماهان در شهرستان کرمان اختصاص داد.

وی صبح روز جمعه عازم شهر ماهان شد؛ شهری زیبا و با آب و هوای دلنواز در مسیر جاده کرمان – بم که یک قنات ثبت جهانی گوهرریز نیز در آن وجود دارد.

اگرچه افتتاح چند بند سنگی و خاکی در حوضه آبریز مشرف به شهر ماهان توسط استاندار انجام شد اما بازدید از وضعیت حوضه های آبریز و چگونگی اجرای طرح ها چندین ساعت از وقت وی و هیات همراه را گرفت تا از نزدیک در جریان جزییات امور نیز قرار گیرند.

افتتاح این طرح ها و بازدید از آنها درحالی و درشرایطی است که در دو نوبت سیل دیماه امسال شاهد خسارت های سنگین سیل در نقاط مختلف استان بویژه جنوب کرمان بودیم و مسئولان بارها تاکید کردند اگر طرح های کنترل سیلاب بخوبی طی سال های اخیر انجام و از تغییر کاربری ها و دستکاری در طبیعت جلوگیری شده بود اینهمه خسارت را امروز شاهد نبودیم.

استاندار کرمان امروز در جریان افتتاح چند طرح آبخیزداری در بخش ماهان به این موضوع هم اشاره و تاکید کرد که تخصیص اعتبارات برای اجرای طرح های آبخیزداری و کنترل سیلاب با اولویت و به صورت ویژه در دستور کار است.

زینی وند حتی گفت که اوایل سال آینده در جلسه ای با حضور نمایندگان مجلس در تهران با حضور وزیران جهاد کشاورزی و کشور این موضوع مهم را در دستور کار پیگیری قرار خواهد داد تا زنجیره تامین اعتبار این طرح ها دچار مشکل یا وقفه نشود.

استاندار کرمان در مراسم افتتاح چهار بند سنگی – ملاتی و ۲ بند خاکی حوضه آبخیزداری ماهان با اشاره به پدیده مهم فرونشست زمین و کاهش منابع آبی در استان و با یادآوری این نکته مهم که دشت های اطراف ماهان و شهرستان کرمان آب شرب مناطق مختلف را تامین می کنند گفت: باید هر چه زودتر طرح های آبخیزداری و سیل بندی در این مناطق احداث شود. 

اقدامات قابل تقدیر منابع طبیعی کرمان

منابع طبیعی در احداث سیل بندها در حوضه های آبریز مطالعات و کارهای بسیار خوبی را درکرمان انجام داده است و باید به صورت ویژه مانع سیلاب های شدید در این مناطق شد.

فرونشست زمین و در واقع کاهش منابع آبی از جمله مواردی است که باید به آن توجه ویژه شود بنابراین به صورت اضطراری باید طرح های آبخیزداری و سیل بندی در این مناطق احداث شود و ما هم به صورت جدی اعتبارات ویژه این را به این موضوع اختصاص داده ایم.

با تکمیل این کارها هم خطر سیلاب از دشت ها رفع می شود و هم ذخایر آب زیرزمینی  به شکل مناسب تقویت می شود.

وی همراهی گروه های محیط زیستی و مردم را در این عرصه بسیار مهم ضروری دانست و گفت: مکان هایی که اراضی ، اماکن و مستثنیات مردم در حوزه سیل هست کارشناسی خواهد شد تا اقدامات لازم در این زمینه انجام گیرد؛ در این زمینه تنها تقاضای ما این هست که نهایت همکاری انجام شود تا کار بسرعت انجام شود.

زینی وند همچنین از برنامه تشکیل جلسه نمایندگان کرمان در ابتدای سال جدید در سطح تهران خبر داد و گفت: یک جلسه هماهنگی با وزیر کشور و وزیر جهاد کشاورزی برگزار می کنیم و امتیازات ویژه ای نیز برای تکمیل سیل بندهای جنوب استان و شمال استان در نظر می گیریم./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست