آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

طرح ۹۰ میلیون هکتاری "جهش فعالیت‌های آبخیزداری" کشور تدوین شد

طرح ۹۰ میلیون هکتاری "جهش فعالیت‌های آبخیزداری" کشور تدوین شد

آب و غذا

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری گفت: طرح "جهش فعالیت‌های آبخیزداری" به دستور وزیر جهاد کشاورزی تدوین شده و بر اساس آن در برنامه های هفتم وهشتم توسعه، در ۹۰ میلیون هکتار اراضی کشور طرح های آبخیزداری اجرا و این عملیات در همه حوضه‌های آبخیز تکمیل می‌شود.

ابوطالب قزلسفلو در بوشهر بیان کرد: آبخیزداری در کشور ایران از بهترین راهکارها برای حفاظت از منابع آب و خاک است و در این راستا ۱۲۵ میلیون هکتار از حوزهای آبخیز کشور نیاز به فعالیت آبخیزداری دارد که تا کنون در سطح حدود ۳۳ میلیون هکتار انجام شده است.

علاوه بر این ۱۸ میلیون هکتار مطالعات آبخیزداری آماده اجرا وجود دارد و حوضه‌های آبخیز باقیمانده نیازمند مطالعات تفصیلی و اجرایی است.

امسال از محل درآمدهای عمومی ( تملک دارایی) ۱۶ هزار میلیارد ریال و از محل اعتبارات محرومیت‌زدایی هفت هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری مصوب شده است.

بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته تا پایان سال و اعتباری که تاکنون مصوب شده است، در یک میلیون هکتار از حوضه‌های آبخیز کشور طرح‌های آبخیزداری اجرا می‌شود و در صورت تخصیص اعتبار جدید از سوی سازمان برنامه و بودجه این سطح افزایش می‌یابد.

با دستور رئیس جمهور مقرر شده است تا سازمان برنامه و بودجه کشور اعتبارات دیگری نیز برای اجرای عملیات آبخیزداری تخصیص دهد.
 

سهم استان بوشهر از اعتبارات آبخیزداری

سهم استان بوشهر از اعتبار اجرای طرح‌های آبخیزداری در سال جاری تاکنون ۵۹۶ میلیارد ریال است که از ۲ محل اعتبارات تملک دارایی و اعتبارات محرومیت‌زدایی تامین می‌شود.

از این میزان ۲۳۶ میلیارد ریال از محل اعتبارات محرومیت زدایی و ۳۶۰ میلیارد ریال از محل اعتبارات تملک دارایی برای این استان مصوب شده است.

فعالیت‌های آبخیزداری در یک حوضه آبخیز مجموعه‌ای از فعالیت‌های آموزشی، فرهنگی، ترویجی، فعالیت‌های بیولوژیک مثل نهال کاری، بذرکاری و بوته کاری، فعالیت‌های بیومیکانیک مانند احداث هلالی‌های آبگیر، تراس بندی، طشتک و فعالیت‌های سازه‌ای مثل بندهای خاکی و سازه‌های سنگی ملاتی، بتونی و گابیونی است.
 

طرح‌های آبخیزداری؛ موثر در تولید و اشتغال پایدار روستایی

آبخیزداری از فعالیت‌های زیربنایی در راستای توسعه پایدار است که در امنیت غذایی و اشتغال و تولید پایدار نقش اساسی دارد.

مهمترین هدف آبخیزداری حفاظت از منابع آب و خاک است و این ۲ عنصر به عنوان بستر تولید نقش‌موثری در اشتغال‌ پایدار برای روستاییان و پیشگیری از مهاجرت آنها به شهرها و ایجاد مشکل حاشیه نشینی و اشتغال کاذب و غیر مولد دارد.

لازمه تولید پایدار و رسیدن به امنیت غذایی حفاظت از منابع آب و خاک از طریق اعمال مدیریت جامع در حوضه‌های آبخیز کشور است.
 

آبخیزداری موثر؛ راهکار کاهش خسارت‌های سیل

در زمان حاضر بهترین راه‌حل تعدیل خسارت سیل، خشکسالی، فرسایش خاک، فرونشست زمین و رسوب که باعث آسیب به سدها می‌شود، اعمال مدیریت جامع بر حوضه‌های آبخیز کشور است.

رویداد طبیعی سیل قابل مدیریت است و در این راستا علاوه بر پیش بینی دقیق هواشناسی، فعالیت‌های آبخیزداری و آگاهی رسانی به مردم و جلب مشارکت آنها برای پرهیز از تجاوز به حریم و بستر رودخانه ها خسارت‌های این پدیده را کاهش می‌دهد.

مردم باید آگاه باشند که تجاوز به حریم رودخانه ها ومسیل ها حتی اگر برای چندین سال متوالی خشک مانده باشد، خطرات جانی و مالی بدنبال دارد./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست