آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

پیش‌بینی تولید ۲۸۰ هزار تن هندوانه پاییزه یلدایی با کمترین میزان مصرف آب

پیش‌بینی تولید ۲۸۰ هزار تن هندوانه پاییزه یلدایی با کمترین میزان مصرف آب

آب و غذا

مدیرکل دفتر امور سبزی‌ و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید نزدیک به ۲۸۰ هزار تن هندوانه در فصل پاییز و برای شب یلدای در سال زراعی جاری پیش‌بینی می‌شود.

«حسین اصغری» افزود: تولید هندوانه در فصل پاییز با کمترین میزان مصرف آب و با بهره‌گیری از «آب سبز» انجام می‌شود.

در چرخه هیدرولوژی، منابع آب به دو دسته آب آبی و آب سبز تقسیم می‌شوند. آب‌های زیرزمینی و آب‌های سطحی آب آبی را تشکیل می‌دهند، در حالی که به رطوبت خاک در مناطق غیر اشباع آب سبز می‌گویند؛ آب باران بعد از نفوذ در خاک و قبل از اینکه به منطقه اشباع برسد آب سبز را تشکیل می‌دهد و کشاورزی دیم به‌طور عمده از آب سبز تغذیه می‌کند.

وی، میزان تقریبی مصرف هندوانه در ایام شب یلدا را ۱۰۰ هزار تا ۱۱۰ هزار تن برآورد کرد.

این مسوول، سهم استان‌های جنوبی از کل تولید هندوانه پاییزه سال جاری در استان‌های هرمزگان را ۱۶۶ هزار تن، خوزستان ۷۵ هزار تن، ایلام ۱۶ هزار تن، فارس ۱۳ هزار تن و بوشهر ۱۰ هزار تن برآورد کرد.

اصغری با اشاره به اینکه در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ کل سطح زیر کشت هندوانه کشور نزدیک به ۷۷ هزار و ۶۰ هکتار بود، اظهارداشت: از این سطح سه میلیون و ۱۸۸ هزار تن هندوانه تولید شد.

وی استفاده از روش‌ها و فناوری‌های جدید از قبیل توسعه اجرای آبیاری‌های نوین (موضعی و تیپ)، استفاده از مالچ‌های پوششی، کشت نشایی، بذور هیبرید پربازده، بهبود تغذیه گیاهی و تغییر در زمان کشت هندوانه به فصل خنک و پربارش سال به صورت مستمر را از اقدامات انجام شده و در حال اجرا به‌منظور کاهش مصرف آب و افزایش میانگین تولید هندوانه برشمرد.

کاهش ۴۱ درصدی سطح کشت هندوانه در ۱۰ سال اخیر

این اقدامات در ارتقای بهره‌وری آب و افزایش میانگین تولید در واحد سطح به میزان ۷۵ درصد در مدت ۱۰ سال اخیر تاثیرگذار بوده است، به طوری که میانگین عملکرد تولید هندوانه از ۲۷.۵ تن در هکتار در سال زراعی ۱۳۹۲-۱۳۹۱ به ۴۸.۳ تن در هکتار در سال زراعی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ افزایش یافته است.

اصغری درباره تغییرات سطح کشت این محصول، افزود: در مدت یاد شده، سطح زیر کشت هندوانه ۴۱ درصد کاهش داشته و از ۱۳۱ هزار هکتار به ۷۷ هزار هکتار رسیده است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست