آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۱۰ طرح فناورانه کشت کاکتوس کم آب بر در حال اجرا است

۱۰ طرح فناورانه کشت کاکتوس کم آب بر در حال اجرا است

آب و غذا

مسوول پروژه‌های کوچک مقیاس ستاد توسعه فناوری‌های آب، خشکسالی، فرسایش و محیط‌زیست معاونت علمی و فناوری رییس جمهور گفت: این ستاد ۱۰ پروژه توسعه کشت کاکتوس«اپونتیا» به عنوان گونه کم آب بر تعریف کرده که در مرحله اجرای طرح است.

علیرضا جوانمردی در حاشیه نشست کارگروه اقتصاد و اشتغال خراسان شمالی اظهار داشت: طرح پایلوت کشت کاکتوس «اپونتیا» به عنوان یکی از طرح های کوچک مقیاس برای نخستین بار در کشور با حمایت این ستاد در استان سیستان و بلوچستان اجرا شد.

کشت کاکتوس ظرفیت خوبی برای توسعه کشاورزی است و اخیرا برگ و میوه کاکتوس در سبد مصرف کشاورزی وارد شده و این گیاه کم آب بر در زمین های درجه ۲ و ۳ قابل کشت است.

مسوول طرح های کوچک مقیاس ستاد توسعه معاونت علمی رییس جمهور ادامه داد: طرح های کوچک مقیاس که با حمایت این ستاد در دست پیگیری است شامل طرح ساخت استخر پیش ساخته کوچک مقیاس پرورش ماهی، طرح ساخت گلخانه های کوچک مقیاس با سیستم هوشمند پایش اقلیم و طرح توسعه کشت کاکتوس است.

این طرح به صورت پایلوت در برخی از استان ها انجام شد و امید می رود در استان خراسان شمالی هم مورد استقبال قرار گیرد.

طرح های کوچک مقیاس با حداقل سرمایه گذاری قابل اجرا است و با استفاده از فناوری هایی که به کار رفته، میزان تولید و درآمد زایی قابل توجهی دارد.

تاکنون هفت واحد گلخانه کوچک مقیاس با سیستم هوشمند پایش اقلیم در سیستان و بلوچستان اجرا شده همچنین ۱۶ استخر پیش ساخته کوچک مقیاس پرورش ماهی در استان های کرمان، مازندران و سیستان و بلوچستان اجرا شده است.

مسوول طرح های کوچک مقیاس ستاد توسعه معاونت علمی رییس جمهور افزود: باتوجه به راندمان بالا در استخرهای کوچک مقیاس،تقاضا برای اجرای این پروژه افزایش یافته است.

این طرح ها با سرمایه گذاری کم قابل اجرا است و توجیه اقتصادی بالا دارد برای هر طرح ۲۷۰ میلیون تا ۳۰۰ میلیون تومان سرمایه گذاری می شود.

۶۰ درصد از تسهیلات مورد نیاز برای سرمایه گذاری به وسیله استان تامین شود و ۴۰ درصد باقی مانده هم آورده متقاضی و یا با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تامین شود./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست