آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

۲۲۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی غرب کشور به شبکه آبیاری تجهیز می‌شود

۲۲۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی غرب کشور به شبکه آبیاری تجهیز می‌شود

 معاون آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی گفت: بیش از ۲۲۷ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی مناطق غرب و شمال غرب کشور تا پایان سال آینده به طرح شبکه آبیاری تجهیز می‌شود.

صفدر نیازی  در کرمانشاه با بیان اینکه این طرح در قالب طرح آبی سامانه گرمسیری در منطقه غرب و شمال غرب کشور در حال اجرا است، افزود: از این میزان تاکنون ۱۲۷ هزار هکتار آن تحویل بهره برداران شده و ۱۰۰ هزار هکتار آن در حال انجام است.

اجرای این شبکه آبیاری تا پایان سال ۱۴۰۳ به پایان خواهد رسید و اجرای طرح زهکشی نیز پیش بینی شده قبل از این مدت به اتمام برسد.

برای اجرای طرح شبکه آبیاری اراضی کشاورزی مستعد اعتباری بیش از ۶ هزار میلیارد ریال و برای اجرای طرح زهکشی اراضی نیز بیش از ۱۲۰ میلیارد ریال تخصیص یافته است که در صورت نیاز این اعتبار افزایش خواهد یافت تا پروژه به طور کامل اجرا شود.

صفدری، یکی از مناطقی که اجرای این طرح در بخشی از اراضی آن نیمه کاره بود شهرستان سرپل ذهاب است که در جلسه‌ای با حضور مسئولان استانی و شهرستانی مورد بررسی قرار گرفت و مقرر شد با برنامه ریزی مناسب بخش از پروژه امسال و بخشی دیگر از آن در سال آینده اجرا شده و این طرح بزرگ در این شهرستان به اتمام برسد.

وی با بیان اینکه اصلی‌ترین وظیفه این وزارتخانه افزایش راندمان آبیاری است، اضافه کرد: برای اجرای سیستم‌های نوین آبیاری در استان ها هیچ محدودیتی وجود ندارد به طوریکه این وزارتخانه نیز برای تشویق کشاورزان به این امر ۸۵ درصد هزینه اجرایی سامانه‌های آبیاری نوین را به صورت بلاعوض تامین و پرداخت می‌کند.

صفدری با تاکید بر توجه به بخش کشاورزی در استان کرمانشاه با هدف توسعه و پیشرفت این منطقه، افزود: در همین راستا در صورت وجود زمین های کشاورزی که امکان تامین آب برای آن وجود دارد با هماهنگی وزارت نیرو این کار انجام و با ایجاد سیستم آبیاری در این اراضی بیشترین بهره برداری از آن صورت گیرد.

برای رفع مشکلات زه‌دار شدن بخشی از اراضی کشاورزی در استان پس از اجرایی شدن شبکه آبیاری در اراضی کشاورزی پیش بینی شد که پروژه زهکشی زیرزمینی اراضی در این مناطق انجام شود.

در همین راستا پروژه برای آن تعریف شده و مشاور آن نیز تعیین و طراحی لازم برای زهکشی زیرزمینی اراضی پایین دست و رفع مشکلات موجود بر سر راه کشت و تولید محصولات کشاورزی انجام شده است که مورد بازدید نیز قرار گرفت.

صفدری اجرای طرح سیستم آبیاری نوین را یکی از اقدامات بسیار مهم برای مقابله با بحران کاهش منابع آبی کشور عنوان کرد و افزود: اجرای اقدامات از جمله تجهیز و نوسازی شبکه‌های آبرسانی و تامین آب و تکمیل شبکه آبیاری یک راهکار برای کاهش این بحران است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست