آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

جایگاه دوم توانمندی ژنتیکی ایران در دام صنعتی

جایگاه دوم توانمندی ژنتیکی ایران در دام صنعتی

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهادکشاورزی، پیشرفت‌های کشور در حوزه دام صنعتی را قابل توجه خواند و از مقام جهانی ایران در تولید شیر و جایگاه ۲۳ کشورمان در میان کشورهای تولیدکننده این ماده پروتئینی خبر داد.

به گزارش آب و غذا به نقل از برنا ، محمدابراهیم حسن نژاد معاون تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی ضمن تبریک روز جهانی شیر اظهار کرد: شیر اولین غذای انسان است که از نظر عناصر و مواد غذایی غنی‌ترین ماده به شمار می‌رود که به‌ علت اهمیت آن و برای بالا بردن سطح آگاهی عمومی در مورد اهمیت شیر به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی و تأکید مجدد بر اهمیت صنعت شیر و لبنیات؛ اولین روز ماه ژوئن به‌ نام روز جهانی شیر نامگذاری شده است.

برنامه ریزی و سیاست گذاری وزارت جهاد کشاورزی در جهت دستیابی به سرانه مطلوب تولید شیر خام با کیفیت به ازای هر نفر ۱۶۵ کیلوگرم و افزایش تولید ۱۴ میلیون و 850 هزار تن در افق سال ۱۴۰۴ است.

در زمینه صنایع تبدیلی و فرآوری محصولات لبنی کشور، بیش از ۱۸ میلیون تن ظرفیت تولید کارخانجات و کارگاه های صنایع تبدیلی ایجاد شده است. همچنین نزدیک به 7 میلیون رأس دام سنگین در کشور داریم که در دو دسته صنعتی و غیرصنعتی، شیر خام و گوشت قرمز را تولید می کنند.

ایران در تولید شیرخام رتبه بیست و سوم را در جهان دارد اما به لحاظ توانمندی ژنتیکی جایگاه دوم را در دام های صنعتی به خود اختصاص داده است.

در اصلاح نژاد دام، توجه به ماده خشک و چربی شیر است که می تواند جایگاه ما را در اقتصادی کردن تولید شیر بهبود بخشد که در این زمینه برنامه های ویژه ای نیز داریم.

امروزه میزان و حجم شیر در کشور رشد بالایی داشته و بدون نیاز به واردات خامه و کره، صادر کننده این محصولات هم هستیم.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه بحث تنوع بخشی به نژادهای شیری یکی از اولویت های معاونت است، گفت: ما در کشور نژاد اصیل هلشتاین را داریم اما استفاده از ظرفیت های شرکت های دانش بنیان برای حفظ دام های پر تولید و استفاده از جنین های دو منظوره گوشتی و شیری، از دیگر برنامه های معاونت دام است تا بتوانیم در آینده نزدیک به سطح بالاتری از اقتصادی کردن واحدهای شیری برسیم.

استفاده از مواد ژنی تعیین جنسیت شده در گله های صنعتی و ماده زا شدن دام ها می تواند ارتقا واحد تولیدی موثر باشد.

وی در رابطه با میزان تولید شیر در کشور عنوان کرد: در حال حاضر بالغ بر 12 میلیون تن شیر خام در کشور تولید می شود که عمدتا در واحد های صنعتی تولید و به صنایع تبدیلی تحویل داده می شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به توسعه زنجیره ها گفت: باید زنجیره ها را گسترش دهیم تا تمام دامداران بتوانند از ارزش افزوده محصول نهایی بهره مند شوند.

وی با بیان اینکه افزایش مصرف لبنیات و شیر در کشور باید افزایش یابد، گفت: شیر تولیدی باید ابتدا وارد سفره خانواده ایرانی شود، فرهنگ مصرف آن باید از مهدکودک ها و مدارس شروع شود تا در آینده شیر جزء غذای اصلی لحاظ شود.

در سالجاری که مزین به سال "جهش تولید با مشارکت مردم" است، بتوانیم در تولید و فرآوری این نعمت الهی کوشا باشیم.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست