آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

نیاز به نقدینگی گاوداری‌ها افزایش یافته است

نیاز به نقدینگی گاوداری‌ها افزایش یافته است

آب و غذا

رییس هیات مدیره انجمن صنفی گاوداران از افزایش نقدینگی گاوداری‌ها خبر داد و گفت: به دلیل بروکراسی اداری گاوداران هنوز نتوانسته‌اند از تسهیلات ۲۰ هزار میلیارد تومانی برای تامین خوراک دام بهره‌مند شوند.

«سید احمد مقدسی» در نشست خبری به مناسبت روز جهانی شیر افزود: با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، نیاز گاوداری‌ها به نقدینگی افزایش یافته و تاکنون ۱۱۰ میلیارد تومان از سوی گاوداران استفاده شده و مابقی تسهیلات را دریافت نکرده‌اند.

در پی اصلاح نظام یارانه‌ای بخشی از نهاده یارانه‌ای گاوداری‌ها تحویل داده نشده به‌طوری‌که تاکنون پنج استان بزرگ کشور و قطب تولید دام سنگین ۳۵ هزار تن جو طلب دارند که وزارت جهاد کشاورزی هنوز پرداخت نکرده است.

وزارت جهاد کشاورزی قبل از اینکه مطالبات تولیدکنندگان را پرداخت کند، ۱۰ روز آخر اردیبهشت خوراک دام را با نرخ نیمایی در سامانه بازارگاه عرضه کرد، بنابراین نهاده‌ای که در سامانه بازارگاه عرضه می‌شود باید ۵۰ درصد آن به‌صورت نقد از سوی دامداران پرداخت شود و با توجه به بالارفتن حجم نقدینگی، تامین چنین مبالغی از توان برخی از گاوداران خارج است.

مقدسی درباره وضعیت تولید شیر خام گفت: با اصلاح نظام یارانه‌ای، میزان تولید شیر خام در کشور مطابق با میانگین کشورهای اروپایی است و مشکلی از نظر میزان تولید وجود ندارد.

اکنون نهاده‌های دامی توسط برخی شرکت‌های وابسته به سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران و شرکت پشتیبانی امور دام و همچنین یک شرکت خصوصی هنوز به دامداران تحویل داده نشده است، درحالی که پول را از فروردین‌ماه دریافت کرده‌اند.

نهاده‌های دامی این شرکت‌ها در گمرکات موجود است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست