آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

توسعه فرآوری تون ماهیان؛ نیازمند هماهنگی فرابخشی

توسعه فرآوری تون ماهیان؛ نیازمند هماهنگی فرابخشی

دبیرکل اتحادیه تولید و تجارت آبزیان بر لزوم بهینه‌سازی صید و فرآوری تون ماهیان با هدف ایجاد ارزش افزوده و حفظ منابع این ماهیان تاکید کرد.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایانا ، علی اکبر خدایی در نشست خبری که در معرفی همایش ماهی گیری مسئولانه با تاکید بر ارزش افزوده تون ماهیان برگزار شد ضمن اشاره به منابع خدادی آبزیان در آبهای جنوب کشور گفت: این تبدیل به ظرفیتی شده است که اشتغال، درآمدزایی و چرخه اقتصاد در حوزه فعالیت‌های شیلاتی بر مبنای صید تن ماهیان، صنایع کنسرو و صنایع وابسته را محقق کرده است.

استفاده بهینه از این نعمت خدادادی با توجه به محدودیت تمام منابع از جمله تون ماهیان، وظیفه همگانی است که باید به سمت آن گام برداریم.

خدایی بابیان این‌که رویکرد بهینه‌سازی صید و بهره‌وری مدتی است که در دنیا موردتوجه قرارگرفته است گفت: متأسفانه ما با تأخیر وارد این فاز شده‌ایم اما پرداختن به موضوع بهینه‌سازی و بهره‌وری اجتناب‌ناپذیر است.

بر اساس گزارش‌های کارشناسی ارائه‌شده از کشورهای صاحب صنعت تولید و فرآوری تون ماهیان، جهان باثبات در میزان صید، به سمت کاهش تولید کنسرو و افزایش مصرف این ماهی به‌صورت غیر کنسروی حرکت می‌کند.

در حال حاضر ظرفیت‌های خوبی را در کشور در فرآوری و بسته‌بندی داریم اما مشکلاتی در حوزه ابزار و ادوات و زیرساخت‌های صید وجود دارد که با امیدواریم با توجه معاونت صید مدیریت‌شده و با انجام آموزش‌ها حمایت‌های لازم، صیادان ما به سمت صید صنعتی بروند تا محصول را به نحوی استحصال و حمل کنند که امکان تولید باارزش افزوده بالای فرآورده‌های تون ماهیان و تازه خوری این ماهیان وجود داشته باشد.

وی با تأکید بر اهمیت و جایگاه کنسرو ماهی تون و تقدیر از اقدامات و نوآوری‌های صنعت تولید کنسرو ماهی بیان کرد: هدف ما این است که بتوانیم ماهی حدود یک و نیم تا دودلاری را به شکلی فرآوری و صادر کنیم که حتی تا ۱۰ برابر افزایش قیمت داشته باشد و امیدواریم که این همایش بین‌المللی به این موضوع کمک کند.

فرآوری و حمل‌ونقل مناسب به‌ویژه باهدف صادرات، نیازمند هماهنگی‌های پیشرفته است که متأسفانه دراین‌ارتباط در کشور با ضعف‌هایی روبه‌رو هستیم که امیدواریم که مسئولین محترم با شرکت در همایش برای صورت بخشی این هماهنگی‌ها اقدام اهمیت قائل شده و نتیجه مطلوب حاصل شود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست