آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تولید تخم‌مرغ‌های حاوی اسیدفولیک با قابلیت جذب ۹۵ درصدی در بدن

تولید تخم‌مرغ‌های حاوی اسیدفولیک با قابلیت جذب ۹۵ درصدی در بدن

محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان به یک فناوری دست یافتند که بر اساس آن تخم‌مرغ‌هایی حاوی اسید فولیک را به تولید رساندند و به گفته آنها بر خلاف اسید فولیک فرم شیمیایی، ۹۵ درصد اسید فولیک این تخم مرغ جذب بدن می‌شود.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایسنا ، محمدرضا عبادی، مدیر عامل این شرکت دانش‌بنیان، این شرکت را یک شرکت تولیدکننده غذاهای فراسودمند توصیف کرد و گفت: غذاهای فراسودمند (Functional Food) غذاهایی هستند که علاوه بر دارا بودن خواص رساندن مواد غذایی به بدن، نقش مهمی در پیشگیری و درمان نیز دارند.

در این راستا یکی از غذاهای فراسودمند تولید شده در این شرکت، تخم‌مرغ‌های غنی شده با اسید فولیک (B9) است. این تخم مرغ برای ۳ دسته از افراد، هدفگذاری شده که یکی از آنها زنان باردار، کودکان و افراد با بیماری‌های قلبی و عروقی است.

متخصصان زنان و زایمان قبل از آنکه زنان اقدام به بارداری کنند، قرص اسید فولیک برای آنها تجویز می‌کنند؛ چرا که کمبود آن عامل یک بیماری در کودکان بوده که باعث تشکیل نشدن یا نقص کانال نخاعی (NTD) می‌شود. این بیماری در صورتی که مادر باردار دچار کمبود و یا فقر اسید فولیک و آهن باشد، در نوزاد بروز می‌کند.

از این رو زنان باردار باید قرص اسید فولیک مصرف کنند، ولی از آنجایی که قرص‌های اسید فولیک دارای فُرم شیمیایی هستند، بعد از مصرف، بدن باید آن‌ها را مطابق با فرم بدن تبدیل کند، بنابراین با مصرف قرص اسید فولیک نوعی فشار متابولیکی به بدن وارد می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه تنها ۴۰ تا ۵۰ درصد اسید فولیک در فرم قرص به بدن وارد می‌شود، اظهار کرد: بر این اساس ما وارد تکنولوژی‌ شدیم که اسید فولیک فرم شیمیایی را به جیره مرغ‌های تخم‌گذار وارد می‌کنیم و زمانی که مرغ‌ها از این جیره استفاده می‌کنند، فرم ۵متیل تتراهیدروفولات که دقیقا همان فرمی است که بدن انسان به آن نیاز دارد، ایجاد می‌شود.

از این رو تخم‌ مرغی که غنی از اسید فولیک است، به تولید می‌رسد در حالی که میزان اسید فولیک آن ۶ تا ۸ برابر بیشتر از تخم مرغ عادی است، ضمن آنکه بیش از ۹۵ درصد اسید فولیک آن جذب بدن خواهد شد.

این فناوری امروزه در دنیا بسیار مورد اقبال قرار گرفته و بسیاری از کشورها به سمت تولید غذاهای فراسودمند رفته‌اند.

عبادی در خصوص میزان مصرف تخم مرغ‌های غنی شده با اسید فولیک، توضیح داد: نیازهای روزانه افراد به اسید فولیک بسته به سن و جنس، متفاوت است و بیشترین نیازهای این ماده مربوط به زنان باردار است که نیاز به ۶۰۰ میکروگرم در روز دارند. یک تخم مرغ غنی شده با اسید فولیک که در این شرکت به تولید می‌رسد، حاوی نزدیک به ۱۰۰ میکروگرم اسید فولیک است؛ از این رو می‌توان گفت یک تخم مرغ ما حدود ۲۰ درصد از نیاز روزانه زنان باردار را تامین می‌کند.

برای یک کودک مصرف یک عدد از آن نیاز روزانه وی را تامین خواهد کرد.

عبادی با تاکید بر اینکه نیاز به اسید فولیک بر اساس سن افزایش می‌یابد، گفت: در حال حاضر این محصول وارد بازار شده است.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست