آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

مشارکت چهار قاره جهان در کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان

مشارکت چهار قاره جهان در کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان

 

رئیس هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان گفت: برگزاری این کنگره با رویکرد آموزش و توانمندسازی و کارآفرینی از ابتدای سال‌جاری در دستور کار قرار گرفت.

سید داوود میر رحیمی در نشست خبری که به مناسبت برگزاری هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان برگزار شد، گفت: کمیته‌های تخصصی تشکیل شدند و پس از گذشت حدود 10 ماه، برنامه‌ریزی‌ها در حوزه علمی و اجرایی انجام شد.

وی به موقعیت ممتاز قدرت سرزمینی ایران در حوزه شیلات اشاره کرد و افزود: کشور با برخورداری از پنج هزار و هشتصد کیلومتر سواحل، مزیت ویژه‌ای در حوزه‌های مختلف ازجمله ایجاد امنیت غذایی دارد.

میزان تولید محصولات شیلاتی در کشور حدود یک میلیون و 300 هزار تن است که این تنها یک درصد از تولیدات بخش کشاورزی ما را شامل می‌شود. این نشان‌دهنده لزوم افزایش توجه به این صنعت در کشور است بر همین اساس متصدیان حوزه شیلات تحقق تولید تا دو برابر این میزان را برای افق 1404 در دستور کار خود دارند.

با همکاری حوزه‌های مختلف تحقیقات، سیاست‌گذاری و اجرا، پازل توسعه صنعت شیلات توسط رسانه، بخش آموزش، محققان و مروجان کامل شود.

رئیس هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان با اشاره به ارتباط کنگره با پنج اتحادیه فعال در حوزه شیلات از تولید تا بازار گفت: نیازهای این تشکل‌ها طی جلساتی شناسایی شده و در جهت‌دهی موضوعات کنگره بسیار مؤثر بوده است. ما سایتی را تحت عنوان اتحادیه‌ها و انجمن‌های علمی  برای ارتباط مؤثر این تشکل‌ها با بخش علمی در نظر گرفته و به‌صورت رایگان در اختیار اتحادیه‌ها قرار دادیم ولی متأسفانه مشارکت این اتحادیه‌ها در این کنگره متناسب با سطح انتظار ما نبود.

حضور پررنگ دانشمندان جهان در کنگره

شهرام دادگر دبیر اجرایی هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان نیز در این نشست گفت: 17 کشور از چهار قاره جهان در این کنگره گفت: این نشان می‌دهد که ایران با وجود تحریم‌های ظالمانه ازنظر علمی جایگاه قابل قبولی در دنیا دارد. در این کنگره 185 مقاله در قالب 100 سخنرانی و 85 پوستر به‌صورت حضوری و مجازی هم‌زمان در  سه کانال به زبان انگلیسی ارائه خواهند شد.

این کنگره تحت پوشش پایگاه استنادی علوم جهان اسلام قرار داشته و مقالات ارائه‌شده در سطح جهان از مقبولیت علمی برخوردارند.

رویداد روز سوم این کنگره به معرفی ایده‌های ارسال‌شده توسط شرکت‌های دانش‌بنیان و افراد ایده پرداز تائید شده در دبیرخانه کنگره برای توسعه صنعت شیلات اختصاص دارد.

هفتمین کنگره تحقیقات شیلات و آبزیان با تلاش مرکز آموزش عالی امام خمینی (ره) وزارت جهاد کشاورزی با همکاری موسسه تحقیقات علوم شیلاتی خبر داد./ایانا