آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

آموزش قدم به قدم طرز تهیه قهوه ترک

آموزش قدم به قدم طرز تهیه قهوه ترک

قهوه یکی از نوشیدنی‌های بسیار محبوب در بین مردم است که می‌تواند در روز‌های سخت کاری خستگی را از شما دور کند و انرژی مورد نیاز شما را تامین کنید. قهوه مدل‌های مختلفی دارد که شما می‌توانید با توجه به ذائقه خود یک مدل قهوه درست کنید و از طعم لذیذ آن لذت ببریسد. یکی از انواع قهوه، قهوه ترک است. قهوه ترک یکی از قدیمی‌ترین و محبوب‌ترین روش‌های تهیه قهوه در جهان است. در این مقاله، آموزش قدم به قدم طرز تهیه قهوه ترک  را به‌طور کامل و مرحله به مرحله توضیح خواهیم داد.

به گزارش آب و غذا به نقل از مثبت سبز ، اگرچه از نظر فنی می‌توانید قهوه را در هر ظرف روحی کوچکی درست کنید، اما توصیه می‌شود از ظرف مخصوصی به نام Cezve یا جذوه استفاده کنید که در یونان به آن بریکی می‌گویند. جذوه، ظرفی شبیه به گلدان کوچکی است با پایه پهن و گردنی باریکتر که دسته‌ای بلند به آن متصل است. شکل قابلمه‌ای آن برای گرم کردن آب، قهوه یا هر چیز دیگری مناسب است. این وسیله برای تهیه قهوه ترک ایده آل است زیرا دارای پایه‌ای بزرگ و ثابت برای قرار گرفتن روی اجاق گاز است. دیواره‌های مورب جذوه نیز به گردش حرارت در داخل قابلمه هنگام جوشیدن کمک می‌کند. این ظرف دارای دهانه‌ای کوچک است که به شما امکان می‌دهد قهوه ترک را مستقیما در فنجان معمولی یا فنجان چینی کوچک بریزید.

به طور سنتی سزو یا جذوه از مس یا برنج ساخته می‌شود و اغلب سطح داخلی آن با قلع پوشانده می‌شود. دسته جذوه معمولا چوبی است، اگرچه می‌تواند از فلز، پلاستیک یا رزین ساخته شود. جذوه‌هایی که دارای دسته‌های فلزی هستند زیبایی خاصی دارند اما به دلیل آن که زمانی که شما جذوه را روی گاز قرار می‌دهید و داغ می‌شود، جذوه با دسته فلزی توصیه نمی‌شود. بهتر است از جذوه با دسته چوبی استفاده کنید.

جذوه (قهوه‌جوش ترکی)

1 عدد

فنجان قهوه ترک

1 عدد

قاشق چای‌خوری

1 عدد

انتخاب و آماده‌ سازی قهوه

برای تهیه قهوه ترک باید از قهوه‌ای با آسیاب بسیار ریز استفاده کنید. قهوه باید به‌ حدی ریز باشد که تقریبا شبیه پودر باشد. این نوع قهوه معمولا در فروشگاه‌ها با نام «قهوه ترک» به فروش می‌رسد. برای سایر انواع قهوه خرید دانه کامل قهوه توصیه می‌شود، اما قهوه ترک استثنا است. اکثر آسیاب‌های قهوه خانگی نمی‌توانند قهوه ترک را به خوبی آسیاب کنند؛ همچنین آسیاب کردن دانه‌های قهوه ترک به دفعات زیاد ممکن است موتور آسیاب کن شما را خراب کند و یا تیغه‌های آن را کُند کند. به همین دلیل، پیشنهاد می‌کنیم یک قهوه از قبل آسیاب شده بخرید که مخصوص قهوه ترک طراحی شده است.

مواد لازم برای درست كردن قهوه ترک

آب سرد

1/3 فنجان

قهوه ترک آسیاب‌شده

1 قاشق غذاخوری

شکر

در صورت دلخواه به مقدار نیاز

دارچین

در صورت دلخواه به مقدار 1/8 تا 1/4 قاشق چایخوری

نحوه درست كردن قهوه ترک

مراحل درست کردن قهوه ترک باید قدم به قدم طی شود تا بتوانید قهوه لذیذ تهیه کنید. در ادامه مراحل تهیه قهوه ترک به صورت قدم به قدم را بررسی می‌کنیم:

۱. مخلوط کردن مواد اولیه قهوه

در ابتدا کار شما باید تمامی مواد قهوه ترک را با هم مخلوط کنید. قهوه نباید به تنهایی بر روی شعله قرار بگیرد. برای این منظور ابتدا قهوه ترک را که از قبل آسیاب شده داخل جذوه بریزید.

بعد از ریختن قهوه می‌توانید آب را به آن اضافه کنید. در صورتی که از شکر یا ادویه خاصی استفاده می‌کنید می‌توانید بعد از آب آن را نیز به جذوه اضافه کنید.

سپس با یک قاشق کوچک مواد مخلوط شده را به هم بزنید تا به صورت کامل مخلوط شوند.

2. دم کردن قهوه

جِذوه را روی حرارت ملایم قرار دهید. از حرارت زیاد استفاده نکنید چون قهوه ترک باید به‌ آرامی گرم شود. قهوه را بدون هم‌زدن گرم کنید. باید حدود ۳ تا ۴ دقیقه طول بکشد. این کار باعث می‌شود تا کف قهوه (فوم) روی سطح شکل بگیرد.

وقتی که قهوه شروع به کف کردن کرد، مراقب باشید که قهوه نجوشد. قبل از اینکه قهوه بجوشد و سرریز شود، جذوه را از روی حرارت بردارید.

کف روی قهوه را با قاشق جمع کرده و به فنجان قهوه ترک منتقل کنید. جذوه را مجددا روی حرارت قرار دهید و این بار بگذارید قهوه برای چند ثانیه بجوشد. این کار را سه بار تکرار کنید.

3. سرو قهوه

اکنون قهوه شما آماده است و می‌توانید آن را میل کنید. قهوه ترک معمولا در فنجان‌های کوچک و به همراه یک لیوان آب سرد سرو می‌شود. آب برای تمیز کردن دهان قبل و بعد از نوشیدن قهوه استفاده می‌شود تا طعم واقعی قهوه را بهتر احساس کنید. قهوه ترک همچنین ممکن است به همراه شیرینی‌های سنتی مانند باقلوا سرو شود.

انواع قهوه ترک

قهوه ترک را می‌توان با شکر یا بدون شکر درست کرد. وقتی با شکر درست می‌شود، در ابتدای آماده‌سازی شکر با قهوه مخلوط می‌شود و سپس با هم روی گاز قرار می‌گیرند تا جوشانده شوند. به این ترتیب، مهم است که قبل از آماده‌سازی بپرسید که فرد چه مقدار شکر می‌خواهد. همچنین می‌توانید قهوه ترک را با هل یا دارچین دم کنید. در واقع، شما حتی می‌توانید قهوه ترک از قبل آسیاب شده را با هل که به پودر آن اضافه شده است، خریداری کنید. مقدار معمولی هل یا دارچین بسته به ترجیح شما متغیر است، از ۱/۸ قاشق چایخوری تا ۱/۴ قاشق چایخوری در هر فنجان می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

قهوه ترک را می‌توان با فوم یا بدون کف سرو کرد. هنگام سرو با کف، قهوه را نزدیک به جوش از روی گاز بردارید. کف را با قاشق داخل فنجان بریزید، سپس قهوه را دوباره روی اجاق بگذارید تا به پخت ادامه دهد. سپس قهوه دم کرده را به آرامی در کناره فنجان بریزید و سعی کنید کف قرار گرفته در آن را از بین نبرید.

اگر چه این مورد به طور سنتی در قهوه ترک که در کشور ترکیه تهیه می‌شود کمتر یافت شود، اما می‌توانید قهوه ترک را به جای آب با شیر درست کنید. این نوشیدنی که با شیر درست می‌کنید بسیار شبیه به لاته می‌شود. فقط آب را با مقدار مساوی شیر جایگزین کنید. با این حال، اجازه ندهید شیر در جذوه بجوشد، بلکه آن را روی حرارت ملایم قرار دهید.

نکات مهم در تهیه قهوه ترک

برای اینکه قهوه شما لذیذ ‌تر باشد و طعم بهتری بگیرد باید یکسری نکات را رعایت کنید. در ادامه این نکات را بررسی می‌کنیم.

انتخاب قهوه مناسب

قهوه ترک باید به‌طور بسیار ریز آسیاب شود تا طعم و عطر واقعی خود را نشان دهد. استفاده از قهوه با آسیاب درشت یا معمولی باعث می‌شود که طعم قهوه ضعیف و نامطلوب باشد.

آب سرد

استفاده از آب سرد به جای آب گرم یا ولرم در تهیه قهوه ترک بسیار مهم است. آب سرد باعث می‌شود که قهوه به‌آرامی حرارت ببیند و عطر و طعم بهتری ایجاد شود.

هم‌زدن قهوه

بعد از مرحله اول مخلوط کردن، قهوه نباید دوباره هم‌زده شود. هم‌زدن مکرر باعث می‌شود که کف قهوه از بین برود و طعم قهوه تغییر کند.

حرارت ملایم

استفاده از حرارت ملایم به حفظ طعم و کیفیت قهوه کمک می‌کند. حرارت زیاد باعث می‌شود که قهوه سریع بجوشد و طعم تلخ و نامطلوبی به خود بگیرد. همچنین، جوشیدن سریع قهوه مانع از تشکیل کف مناسب روی قهوه می‌شود.

زمان‌بندی مناسب

برای جلوگیری از جوشیدن و سرریز شدن قهوه، باید به‌دقت زمان‌بندی را رعایت کنید و در زمان مناسب جذوه را از روی حرارت بردارید. همچنین، کف قهوه را باید در زمان مناسب به فنجان منتقل کنید.

فوم قهوه

بسیاری از افراد کف و فوم روی قهوه را بخش اساسی و مهم یک قهوه خوب می دانند برای همین مهم است که به درستی کف قهوه ترک را درست کنید.

فرهنگ قهوه ترک

ترکیه، کشوری که قبلا جمهوری ترکیه نامیده می‌شد، کشوری مدیترانه‌ای است که تاریخچه غنی قهوه دارد. قهوه خانه عثمانی یا کافه عثمانی در اواسط قرن شانزدهم شروع به کار کرد و با افزایش محبوبیت به مرکزی برای فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی تبدیل شد. در اواخر دهه ۱۸۰۰، نزدیک به ۲۵۰۰ قهوه خانه در استانبول وجود داشت.

تاریخچه قهوه ترک فراتر از قهوه خانه است. قهوه ترک اغلب بخشی از آداب و رسوم سنتی عروسی ترکیه است. در این رسوم عروس با قهوه ترکی که درست کرده از خانواده داماد که برای جلسه خواستگاری آمدند پذیرایی می‌کند. حتی گاهی اوقات از تفاله‌های قهوه ترک برای فال گیری استفاده می‌شود. این فال شامل برگرداندن فنجان قهوه بر روی یک نعلبکی پس از اتمام نوشیدن است و سپس تفسیر اشکالی است که رسوب قهوه از خود به جای می‌گذارد.

سخن پایانی

در این مطلببه بررسی قدم به قدم نحوه تهیه قهوه ترک پرداخته شد. با رعایت مراحل و نکات بالا می‌توانید یک فنجان قهوه ترک عالی و اصیل تهیه کنید و از طعم و عطر بی‌نظیر آن لذت ببرید. شما می‌توانید سوالات و تجربیات خود را در زمینه تهیه قهوه در بخش دیدگاه با ما به اشتراک بگذارید.

نظرات