آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ماهانه هزار تن قارچ خوراکی صادر می شود

ماهانه هزار تن قارچ خوراکی صادر می شود

رییس انجمن پروردش دهنگان قارچ خوراکی گفت:حدودا هر ماهه ۱۰۰۰ تن قارچ به ارزش ۱۲ میلیون دلار به سایر کشورها صادر می شود.

مهدی رجبی در نشستی خبری با بیان اینکه تمرکز امسال بر تولید و مهار تورم است، عنوان کرد: در گذشته زمانی که از زمان استفاده محصولی می‌گذشت دلالان محصول را با قیمت کم خریداری می‌کردند. به همین دلیل چند واحد بزرگ تولید کننده یک صندوق حمایتی ایجاد کردند. این صندوق کمک می‌کند در زمانی که محصول در سطح شهر شرایط مناسبی ندارد، خرید تضمینی انجام می‌شود تا قیمت آن توسط دلال کاهش پیدا نکند.

در سال گذشته صادرات قارچ افزایش داشته است و قارچ را به کشورهای حاشیه خلیج فارس همچون امارات، بخشی از عمان، کویت و عراق صادر می‌شود به‌طوری که حدودا هر ماهه ۱۰۰۰ تن صادرات به ارزش ۱۲ میلیون دلار داشته ایم.

رجبی با بیان اینکه روزانه بین ۶۵ تا ۷۰ تن صادرات قارچ به عراق داشته‌ایم، عنوان کرد:صادرات ما به صورت کاملا قانونی و حرفه‌ای نبوده است و به صورت تره باری صادرات انجام شده است.

در سال ١۴٠١، ۲۱۰ هزار تن قارچ در کشور تولید شده و در صورت نوسازی و توسعه برخی واحد های جدید، پیش بینی می‌شود امسال  به ۲۲۵ تا ٢٣٠ هزار تن هم برسد.

حدود ۳۵ تا ۴۰ درصد نهاده‌ها افزایش قیمت داشته که پیش‌بینی می‌شود امسال محصول نهایی هم ۲۰ تا ۲۵ درصد افزایش قیمت داشته باشد اما به دلیل شعار سال مبنی بر مهار تورم قارچ حداکثر ١٢ درصد افزایش قیمت خواهد داشت.

وی با بیان اینکه قارچ عمده کیلویی ۵۵ تا ۶٠ هزار تومان است و در خورده فروشی کیلویی ۶۵ تا ٧٠ تومان است، گفت: چهار هزار نوع قارچ داریم که ۴۰ نوع آن خوراکی است و قارچی که در واحدهای پرورشی تولید می‌شود، بی‌عیب‌ترین محصول است و عوارضی ندارد.

تشکل‌ها باید در تنظیم نظام عرضه و تقاضا، کیفیت محصول و قیمت بیشترین نقش را داشته باشند.

وی با بیان اینکه ٩۵ درصد قارچ ورودی به تهران توسط انجمن رصد می‌شود، عنوان کرد: قیمت قارچ توسط انجمن تعیین می‌شود.

حدود ۵ تا ٧ درصد تولید قارچ کشور به صورت زیر پله‌ای تولید می‌شود و مواد اولیه آن یکسان است و توصیه می‌شود مردم از قارچ بسته‌بندی استفاده کنند یا قارچ فله را از فروشنده معتبر تهیه کنند.

وی با بیان اینکه در سال گذشته  یک میلیون تن تولید کمپوست و ٢١٠ هزار تن تولید قارچ داشته‌ایم و بیش از ٣٠٠٠ تن از آن به صنایع تبدیلی قارچ راه پیدا کرده است، گفت: گردش مالی صنایع تبدیلی قارچ سالیانه بیش از ٢٧٠ میلیارد تومان است و نسبت به سه سال گذشته بیش از ۵٠ درصد افزایش پیدا کرده است.

مجوز واحدهای پرورش دهنده قارچ را نظام مهندسی کشاورزی می‌دهد که نیاز است تشکل و انجمن نیز این موضوع را تایید کند، زیرا واحدها استاندارد نیستند یا مجوز پروش قارچ اخذ شده اما کاربری را مسکونی کرده‌اند.

٣٠ درصد اشتغال قارچ توسط اتباع خارجی انجام می‌شود در حالی که نیاز است مهارت‌آموزی در رابطه با پرورش قارچ به جوانان آموزش داده شود تا اشتغال ایجاد کند.

وی با بیان اینکه ۳۵ تا ۴٠ درصد قارچ کشور در تهران و البرز تولید می‌شود، گفت: به ترتیب اصفهان، مشهد، خراسان تولید بیشترین تولید را دارا هستند و استان قزوین به تنهایی در حوزه کمپوست و خاک پوششی رتبه اول را دارد. ایران در تولید قارچ در خاورمیانه رتبه اول و در دنیا رتبه ششم را داراست./ایانا

نظرات