آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ و الزام راه‌اندازی کارخانه آرد کامل

مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ و الزام راه‌اندازی کارخانه آرد کامل

مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد: براساس مصوبه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی در تمام استان‌های کشور باید یک تا سه کارخانه تولید آرد کامل راه‌اندازی شود.

به گزارش آب و غذا به نقل از مهر ، سهراب سهرابی در نشست خبری در خصوص نهضت احیای آرد و نان کامل گفت: در کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی که در ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ مصوب شد، تمام استان‌های کشور در راستای سلامت جامعه باید یک تا سه کارخانه تولید آرد کامل تا پایان سال ۱۴۰۳ راه‌اندازی کنند.

بر اساس این مصوبه، باید تعداد نانوایی‌ها متناسب با تولید آرد کامل در استان‌ها افزایش یابد.

در مصوبه سال گذشته کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی همچنین استاندارد ۱۰۴ باید با نگاه کاهش سبوس‌گیری گندم و استاندارد آرد کامل انجام شود که عملیاتی شده است.

وی با تاکید بر اینکه استاندارد ۱۰۳، ملی و اجباری است، تصریح کرد: در کنار استان مرکزی، استان‌های قم، خراسان رضوی، خراسان شمالی، اصفهان، گلستان و چهارمحال و بختیاری نهضت احیای نان کامل سبوس‌دار را شروع کرده‌اند.

سهرابی با بیان این که کیفیت گندم در کشور همزمان با افزایش کمی، ارتقا داشته است، گفت: نتیجه ارزیابی‌های بخش کنترل کیفی مرکز پژوهش‌های غلات شرکت بازرگانی دولتی بر روی ۲۲ هزار نمونه گندم تولید کشور، نشان می‌دهد میزان پروتئین گندم‌های ایران ۱۲.۳۸ درصد، میزان گلوتین مرطوب ۲۸.۰۵ درصد و گلوتن ایندکس ۴۰.۷۳ درصد بوده که تقریباً در حد جهانی است.

در آردهای معمولی که در نان نانوایی‌ها استفاده می‌شود بخشی از سبوس و جوانه گندم خارج می‌شود و از این رو مردم بخش محدودی از سبوس و دانه گندم را در قالب نان مصرف می‌کنند.

آرد کامل به آردی گفته می‌شود که تقریباً تمام اجزای دانه گندم یعنی پوسته، آندوسپرم و جوانه گندم، آسیاب شده و تبدیل به آرد می‌شود.

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست