آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تجارت «طلای سرخ»؛ افغانستان سایه به سایه ایران

تجارت «طلای سرخ»؛ افغانستان سایه به سایه ایران

زعفران ایران، محصولی منحصر بفرد و فوق العاده ارزشمند به "طلای سرخ" شهرت دارد و در بازارهای جهانی همواره با نام ایران شناخته می شود، گویا مدتی است که رقیبی تازه پیدا کرده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، افزایش روند تولید کشت و تولید زعفران در مناطق حاصلخیر افغانستان برای این محصور و روند صعودی صادرات زعفران افغانستان به بازارهای جهانی، باعث شده است تا به ویژه در یکی دو سال اخیر، فاصله همسایه شرقی ایران به عنوان جدی ترین رقیب در زمینه تولید و صادرات زعفران با ایران کمتر شود و ادامه این روند در سال های آینده، در صورت عدم توجه لازم به موضوع تقویت و گسترش کشت و تولید زعفران در ایران، بدون تردید باعث جدی تر شدن موضوع و نزدیک تر شدن و سخت تر شدن رقابت خواهد شد.

اگرچه مسئله بحران خشکسالی مشکلاتی را برای صنعت سودآورد و ارزآور کشت زعفران ایجاد کرده است، اما این بحران فقط مربوط به مناطق زعفران خیز ایران نیست و مزارع و مناطق زعفران خیز افغانستان را تحت تاثیر قرار داده است . با این وجود، کشت و تولید زعفران در افغانستان، طبق گزارش رسانه های این کشور، در سال های اخیر روند افزایش داشته و هر سال بر ظرفیت صادرات آن و بازارهای هدف آن افزوده می شود.

در تازه ترین خبرها به نقل از رسانه های افغانستان، وزارت صنعت و تجارت این کشور اعلام کرده است در هشت ماه گذشته، این کشور به ارزش ۲۷ میلیون دلار زعفران صادر کرده است.

آخندزاده عبدالسلام جواد سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرده است که مقدار زعفران صادر شده در هشت ماه گذشته، نزدیک به ۲۹ هزار کیلو گرم بوده و به کشورهای گوناگون جهان از جمله هندوستان، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، ترکیه، اندونزی، اسپانیا، آلمان، امریکا و انگلستان صادر شده است.

بر پایه اطلاعات وزارت صنعت و تجارت طالبان سال گذشته افغانستان بیش از ۵۱ هزار کیلو زعفران را به کشورهای عربستان سعودی، امارات متحده عربی، هندوستان، ایالات متحده امریکا، اسپانیا، هلند، استرالیا و مراکش صادر کرده است.

در مقایسه میزان صادرات زعفران از ابتدای سال جاری تا پایان آبان ماه(دوره هشت ماهه)، ایران حدود 136 تن و افغانستان حدود 29 تن از این محصول را صادر کرده اند که اگرچه همچان شاهد برتری حدود چهار و نیم برابری میزان صادرات ایران به میزان صادرات افغانستان هستیم اما این میزان تفاوت با توجه به امکانات ضعیف تر افغانستان در زمینه تولید، بسته بندی و صادرات از یک سو و ازسوی دیگر، با توجه به روند افزایشی تولید در افغانستان، چندان تفاوت زیادی محسوب نمی شود و حفظ این برتری و بالا بردن میزان تولید و صادرات این محصول منحصر بفرد ایرانی، نیازمند توجه های جدی از سوی مسئولان و دستگاه های ذیربط است.

برخی از صادرکننده‌های زعفران در افغانستان می‌گویند که هرچند این کشور از چند سال گذشته به این‌سو خشک‌سالی‌های پی در پی را تجربه می‌کند، با وجود این و در نتیجه‌ی تلاش‌های کشاورزان، میزان محصول و صادرات زعفران به کشورهای جهان چشم‌گیر بوده است.

آنان، از مسوولان حکومت طالبان می‌خواهند تا برای انتقال زعفران به کشورهای خارجی از طریق مسیرهای هوایی سهولت‌های بیش‌تری را فراهم کنند.

محمد نادر مالکی یک تاجر افغان می گوید: زعفران افغانستان جایگاه خود را در بازار بین‌المللی باز کرده است و خوشبین به این هستیم که صادرات بیش‌تر داشته باشیم. به شرط این‌که حکومت افغانستان توجه بیش‌تری به صادرات زعفران افغانستان یا انتقالات این فرآورده داشته باشد.

اتاق تجارت و سرمایه‌گذاری افغانستان هم می‌گوید که زعفران این کشور در بازارهای خارجی سهم خوبی به دست آورده و صادرات آن نیز جریان دارد.

نهادهای مسئول افغانستان در حوزه زراعت و کشاورزی در حال تشویق کشاورزان برای روی آوردن به کشت زعفران و ارائه آموزش های لازم در این زمینه به کشاورزان است.

از زمان روی کار آمدن حکومت طالبان در افغانستان و سخت گیری های این حکومت برای ممنوع کردن کشت خشخاش، به نظر می رسد تمایل کشاورزان به سمت کشت زعفران افزایش بیشتری داشته است.

نظرات