آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

افزایش ۹۵ درصدی خوراکی ها در آمریکا

افزایش ۹۵ درصدی خوراکی ها در آمریکا

آب و غذا

قیمت خوراکی‌ها در آمریکا از حدود ۱۱ درصد تا ۹۵ درصد در یک سال گذشته افزایش یافته و قدرت خرید حقوق بگیران در این مدت ۲.۸ درصد کاهش یافته است.

افزایش نرخ تورم به بالاترین رقم در ۴۰ سال گذشته در اقتصاد آمریکا هزینه های زندگی در این کشور را بالا برده و فشار زیادی را به طبقه متوسط به پایین وارد کرده است.

تحقیقات موسسه «مودی» نشان می‌دهد در اثر تورم هشت درصدی، هزینه ماهانه خانوارهای آمریکایی در ماه اکتبر ۴۳۳ دلار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش یافته است. این بدان معناست که هر خانوار آمریکایی برای خرید همان کالاها و خدماتی که در اکتبر ۲۰۲۱ خریداری می‌کرد در اکتبر ۲۰۲۲ باید ۴۳۳ دلار پول بیشتری پرداخت کند.

این در حالی است که دستمزد حقوق بگیران همپای تورم پیش نرفته و در نتیجه آن، قدرت خرید این گروه در یک سال گذشته کاهش داشته است. دستمزد واقعی حقوق بگیران به طور متوسط ۲.۸ درصد در یک سال گذشته آب رفته است.

«مدلین مالون» مشاور مالی آمریکایی به شهروندان این کشور توصیه کرد برای تنظیم بودجه خود کالاهای غیرضروری را از سبد خریدشان حذف کنند و اولویت را به خرید کالاهای ضروری بدهند.

 بسیار مهم است که مردم از خرید کالاهای غیرضروری با استفاده از کارت‌های اعتباری و قرض گرفتن خودداری کنند.

بر اساس این گزارش، قیمت خوراکی‌ها در آمریکا در یک سال گذشته از ۱۰.۹ درصد تا ۹۵.۲ درصد افزایش یافته است. وعده‌های غذایی توزیعی میان حقوق بگیران و همچنین در مدارس در این مدت ۹۵.۲ درصد افزایش داشته است. با افزایش قیمت مواد غذایی، کارفرمایان کمتری نسبت به گذشته غذای یارانه‌ای در اختیار نیروهای خود قرار می‌دهند. مدارس هم تحت فشار بودجه‌ای خود مجبور شده‌اند بهای بیشتری بابت وعده‌های توزیعی در میان دانش آموزان دریافت کنند.

تخم‌مرغ در رتبه دوم رکوردشکنی قیمت قرار داشته به طوری که از اکتبر ۲۰۲۱ تا اکتبر امسال ۴۳ درصد گران شده است. کره ۳۳.۶ درصد، قهوه ۱۵.۶ درصد، مرغ ۱۴.۹ درصد، نان ۱۴.۸ درصد، شیر ۱۴.۵ درصد، میوه و سبزی ۱۴.۱ درصد، پنیر ۱۲.۴ درصد و غذای کودک ۱۰.۹ درصد در یک سال گذشته در آمریکا گران شده‌اند.

قیمت بلیت هواپیما در آمریکا نیز ۴۲.۹ درصد و قیمت بلیت حمل و نقل عمومی ۲۸.۱ درصد افزایش داشته است. خودرو نیز در این کشور طی یک سال گذشته ۸.۴ درصد افزایش قیمت داشته است.

بنزین با افزایش قیمت ۱۷.۵ درصدی و برق با ۱۴.۱ درصد افزایش قیمت مواجه شده‌اند. قیمت مسکن نیز ۶.۹ درصد افزایش یافته است./باشگاه خبرنگاران جوان

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست