آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

برداشت رطب نوبرانه «آل مهتری» در هرمزگان آغاز شد

برداشت رطب نوبرانه «آل مهتری» در هرمزگان آغاز شد

مدیر امور باغبانی سازمان جهادکشاورزی هرمزگان گفت: برداشت رطب نوبرانه «آل مهتری» از نخلستان‌های این استان آغاز شده است.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایرنا ، محمد رضا شیخ‌زاده  در حاشیه بازدید از روند برداشت خرما در نخلستان‌های شرق هرمزگان با اشاره به اینکه میناب با ۱۲ هزار هکتار بیشترین سطح زیرکشت خرما در هرمزگان دارد، افزود: شهرستان میناب نخستین منطقه کشور است که برداشت رطب نوبرانه و پرطرفدار در آن آغاز شده است.

این شهرستان (میناب) با ۱۲ هزار هکتار، بیشترین سطح زیرکشت خرما را در هرمزگان دارد.

برداشت رطب از اوایل خردادماه با رقم آل مهتری در میناب آغاز می‌شود و آذرماه با رقم پیارم در حاجی‌آباد ادامه پیدا می‌کند.

شیخ‌زاده با اشاره به اینکه سال گذشته یکهزار و ۳۰۰ هکتار اصلاح و نوسازی نخیلات در هرمزگان انجام شد، پیش بینی کرد: امسال ۱۹۶ هزار تن محصول خرما از ۳۸ هزار هکتار نخلستان‌های زیرکشت هرمزگان برداشت شود.

«نگار، کلک سرخ، هلیلی، مرداسنگ، برهی، خاصویی و پیارم» از ارقام مرغوب خرما در هرمزگان است.

در کشور ایران بیش از ۲۰ استان به تولید انواع خرما و عرضه در بازار فعالیت دارند که بیشتر تولیدکنندگان در جنوب کشور قرار دارند. استان‌های فارس و هرمزگان نیز از تولید کنندگان اصلی خرمای ایرانی به حساب می‌آیند.

میزان تولید خرما در جهان حدود ۷.۵ میلیون تن در سطح ۱.۱ میلیون هکتار نخلستان با متوسط عملکردی معادل ۶ ‌هزار و ۸۳۴ کیلوگرم است؛ مصر، ایران، عربستان سعودی، امارات متحده عربی، پاکستان، الجزایر، عراق، سودان، عمان و لیبی ۱۰ تولیدکننده برتر خرما در جهان هستند که مصر بیشترین میزان عملکرد و الجزایر بیشترین سطح زیرکشت را در اختیار دارند.

متوسط مصرف سرانه جهانی محصول خرما بیش از یک کیلوگرم برآورد شده که البته این شاخص در ایران بین هفت تا ۱۰ کیلوگرم است.

نظرات