آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

افزایش بازده اقتصادی تولید گوشت قرمز در سامانه روستایی و عشایری

افزایش بازده اقتصادی تولید گوشت قرمز در سامانه روستایی و عشایری

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اردبیل گفت: انتقال دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات علوم دامی مرکز به بهره‌برداران باعث افزایش بازده اقتصادی تولید گوشت قرمز در سامانه روستایی و عشایری شده است.

کمال شهبازی بیان کرد: آموزش و انتقال دستاوردها، دستورالعمل‌های ترویجی و یافته‌های تحقیقاتی بخش تحقیقات علوم دامی مرکز باعث افزایش بازده اقتصادی تولید گوشت قرمز در  سامانه روستایی و عشایری شده است. 

از سال گذشته در قالب پروژه پنج ساله تحت عنوان «سامانه افزایش بهره‌ور‌ی پرورش گوسفند و بز و اصلاح نژاد گروهی گوسفند مغانی در شهرستان‌های مختلف استان» توسط بخش تحقیقات علوم دامی مرکز در جریان است. 

ارزیابی‌های انجام شده در نیمه اول سال 1402 توسط همکاران بخش تحقیقات علوم دامی مرکز از ۱۰ گله تحت پوشش به ظرفیت دو هزار میش مولد در شهرستان‌های پارس آباد، گرمی و بیله سوار نشان داد که انتقال یافته‌ها و آموزش دستاوردهای شاخص بخش تحقیقات علوم دامی با موضوع مدیریت قوچ و استفاده توأم هورمون درمانی، هم‌زمان سازی فحلی و فلاشینگ و تغذیه تکمیلی میش‌های آبستن بسیار اثربخش بوده و باعث افزایش تولید بره، کاهش تلفات بره و منجر به بهبود میزان دوقلو زایی از ۱۶ درصد به ۳۳ درصد  شده است. 

افزایش اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی

میش‌ها در نتیجه مصرف جیره‌های غذایی تکمیلی پیشنهادی از قدرت شیردهی مطلوبی برخوردار بوده و توانایی خوبی در پرورش بره‌های دوقلو دارند و وزن شیرگیری بره‌ها 10 کیلوگرم نسبت به روش‌های سنتی افزایش و بازده لاشه و تولید گوشت بره 10 درصد افزایش یافته است. 

در نتیجه اجرای این پروژه تولید بره‌های ماده و شیشک‌های ماده جوان در گله‌ها بهبود یافته و سن اولین باروری و آبستنی شیشک‌های جوان از 18 ماه به 12 ماه کاهش داشته است و این امر منجر به ترمیم و نوسازی سالیانه گله‌های مولد و افزایش عمر اقتصادی آن‌ها شده و در نهایت نسبت به روش‌های سنتی 30 تا 35 درصد افزایش بازده اقتصادی، بهبود وضیعت معیشتی، افزایش اشتغال مولد و پایدار در مناطق روستایی و عشایری را  به دنبال داشته است./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست