آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

تحول در منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است

تحول در منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند شرکت‌های فناور و دانش‌بنیان است

آب و غذا

عضو هیات علمی جهاد دانشگاهی کرمانشاه گفت: امیدواریم نمایندگان مجلس قوانینی تصویب کنند که طی یک برنامه پنج ساله نگاه ویژه‌ای به استفاده از شرکت‌های فناور و دانش بنیان بشود تا شاهد تحول جدی در کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست باشیم.

«خلیل جلیلی» بیان داشت: متاسفانه ضریب نفوذ تکنولوژی های فناور و دانش بنیان در حوزه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست بسیار کم و حدود ۶ درصد است، به این معنا که کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست از تمام شرکت های فناورانه و دانش بنیانی که در کشور فعال هستند تنها ۶ درصد سهم دارند.

موضوعاتی مانند امنیت غذایی، تولید و امنیت اجتماعی ارتباط مستقیمی با کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست دارد و از طرفی با تولید و کار سنتی نمی توانیم شرایط مطلوبی داشته باشیم و در نهایت مجبور به استفاده از فناوری در این حوزه ها هستیم، اما مشکل کار اینجاست که منابع طبیعی و محیط زیست در کشور ما ملی و سرمایه گذاری در آن ریسک پذیر است و خریدار بخش خصوصی ندارد.

وقتی شخصی یک شرکت دانش بنیان و فناور دارد و محصولی تولید می کند اگر خریدار داشته باشد به راحتی تبدیل به ثروت می شود اما چون در حیطه منابع طبیعی و محیط زیست خریدار بخش خصوصی وجود ندارد در نتبیجه شرکت های دانش بنیان و فناور نیز رغبتی برای ورود به این بخش ندارند.

شرکت های دانش بنیان فعال در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست نیاز به یک سری قوانین حمایتی دارند تا صاحبان دانش و فناوری در این زمینه ورود کنند و بدانند که اگر محصولی در این زمینه تولید کردند دولت خریدار آن خواهد بود و این محصول را برای حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست در اختیار عامه مردم قرار می دهد.

به باور جلیلی اگر قوانین حمایتی و مشوق هایی وجود داشته باشد و دولت خریدار محصولات شرکت های فناور و دانش بنیان باشد آن موقع می توانیم جامعه دانشگاهی و نظام های مهندسی را با پارک های علم و فناوری آشتی بدهیم در حالی که الان رغبتی وجود ندارد که یک عضو نظام مهندسی به پارک علم و فناوری بیاید.

نباید فراموش کنیم که منابع طبیعی و محیط زیست ضامن امنیت اجتماعی و اقتصادی کشور است در حالی که در بسیاری از پروژه های ما پیوست های حفاظت از محیط زیست وجود ندارد به گونه ای که در برداشت از منابع آب زیرزمینی رویه نابودگری داریم و در خصوص جنگل ها نیز رویه ما ویرانگر است، انگار منابع طبیعی و محیط زیستی برای ما ارزش خاصی ندارند و به هر شکلی که بخواهیم و به هر بهانه ای در این حوزه دخل و تصرف می کنیم.

عضو هیات علمی دانشگاه در پایان از وضعیت بسیاری از رشته های دانشگاهی زیر مجموعه منابع طبیعی و محیط زیست ابراز نگرانی کرد و گفت: نگرانم که رشته هایی مانند مهندسی جنگل و مهندسی منابع طبیعی به سمت نابودی بروند چرا که بازار خصوصی و استخدامی ندارند.

به گفته جلیلی در دانشگاه رازی کرمانشاه اولین رشته هایی که بدون کنکور شدند رشته های منابع طبیعی بودند و این روند می تواند حتی منجر به تضعیف ساختار علمی این رشته ها بشود./ایرنا

نظرات