آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

خراسان رضوی مهیای استفاده از استاندار آرد کامل در تولید نان می‌شود

خراسان رضوی مهیای استفاده از استاندار آرد کامل در تولید نان می‌شود

اداره کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی و دیگر دستگاه‌های نظارتی و اجرائی استان مهیای اجرای استانداردهای آرد کامل در تولید و پخت نان در تمامی نانوایی‌های استان می‌شود.

وحیدرضا فریدونی، مدیر کل غله و خدمات بازرگانی خراسان رضوی در جلسه کارگروه بهبود و کیفیت و سلامت نان و دسترسی به آردکامل با اشاره به اینکه موجودی گندم استان در حال حاضر از کیفیت خوبی به لحاظ پروتئین موجود درگندم برخوردار است، اظهار کرد: اجرای این طرح و بهره گیری از استاندارد تعریف شده برای آرد کامل و بهره گیری از آن در پخت نان علاوه بر اثر گذاری مستقیم در افزایش سلامت خانوار و همچنین کاهش میزان مصرف گندم منفعت مالی را هم برای نانوا با افزایش تعداد نان تولیدی به همراه خواهد داشت.

با تعهد به استفاده از استاندارد  آرد کامل، همراهی تمامی دستگاه‌های اجرایی و نظارتی و همچنین فصل الخطاب قرار دادن آن برای تزریق به شبکه تولید نان و با برنامه ریزی می‌توان این مهم را در استان نهادینه کنیم.

فریدونی با اشاره به توان تولید آرد در استان بیان کرد: در حال حاضر خراسان رضوی با بهره گیری از ۳۲ کارخانه آرد که مجهز به نوین ترین تکنولوژی تولید آرد در کشور نیز هستند توان و ظرفیت اجرای این استاندارد در تولید آرد کامل را دارند.

ارتقا و بهبود کیفیت و سطح سلامت آرد با استفاده از آرد کامل به عامل دیگری نیز بستگی دارد و آن بهره گیری از خمیر ترش در فرآیند تولید و به عمل آوری صحیح خمیر نان است.

در ادامه این جلسه محمد سجادی، مدیر کل استاندارد خراسان رضوی اجرای صحیح و بهره گیری از استاندارد آرد کامل در فرآیند تولید نان را در گرو فرهنگسازی درست عنوان کرد و گفت:  فرهنگسازی و تبیین این مهم برای مردم که افزایش سبوس در نان هرچند باعث افزایش تیرگی رنگ نان می‌شود اما ارتقای سلامت خانوار را در پی دارد، یکی از مهمترین اقداماتی است که توسط دستگاه‌های مربوطه باید انجام گیرد.

کارگروه بهبود و کیفیت و سلامت نان و دسترسی به آردکامل در دانشگاه علوم پزشکی مشهد با حضور مدیران کل غله و خدمات بازرگانی و استاندارد خراسان رضوی، معاونت نظارت و بازرسی جهاد کشاورزی، انجمن صنفی کارخانجات آردسازی و دیگر متولیان این حوزه با هدف برنامه ریزی و چگونگی استفاده از استانداردهای تعریف شده برای آرد کامل و بهره‌گیری از آن در فرآیند تولید و پخت نان برگزار شد.

/ایسنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست