آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

صادرات اولین محموله ماهیان زینتی تولیدی آذربایجان شرقی

صادرات اولین محموله ماهیان زینتی تولیدی آذربایجان شرقی

مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی از صادرات اولین محموله ماهیان زینتی تولیدی آذربایجان شرقی خبر داد.

جواد گوزلی بیان کرد: این محموله صادراتی به‌صورت رسمی پس از اخذ مجوزهای لازم  برای اولین بار از استان به مقصد کشور عراق ارسال شد.

وی ضمن ابراز تشکر و قدردانی از وزارت امور خارجه و معاون وزیر و ریاست سازمان شیلات ایران به جهت مساعدت‌ها و صدور مجوزهای لازم و ایجاد کریدورهای صادراتی اعلام کرد: ماهیان زینتی صادر شده عمدتاً از خانواده دیسکس، اسکار، کوپی، گلدفیش بودند که به مقصد اربیل عراق از کشور خارج شده است.

هم‌اکنون ۳۰ گونه از ماهیان زینتی و اکواریومی شناخته شده در استان تولید و پرورش می‌یابد و شهرستان‌های تبریز و آذرشهر دو قطب مهم تکثیر و پرورش این نوع ماهیان در شمال غرب کشور هستند فلذا توسعه و رشد تولید در این شهرستان‌ها به جهت ارزآوری و ایجاد اشتغال مناسب با نگاهی جدی تر دنبال می‌شود.

اگرچه بخش‌های مختلف شیلات همواره مورد توجه و تاکید مسئولان برای اشتغال‌زایی و رشد و توسعه اقتصادی بوده اما پرورش ماهیان زینتی به‌ دلیل زودبازده بودن و بازارپسندی، علاقه‌مندی مردم، داشتن امکانات اولیه تولید، فروش و درآمد مناسب و نزدیکی به کشورهای همسایه برای صادرات ماهی، جایگاهی ویژه برای علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در استان دارد.

مدیر شیلات و امور آبزیان استان آذربایجان شرقی با اشاره به تولید 16 میلیون  و 309 هزار قطعه ماهی زینتی در سال 1401 در استان در مجموع 111 واحد پرورشی در وسعت 27 هزار و 860 مترمربع گفت: تولید ماهیان زینتی برای حداقل 635 نفر فرصت اشتغال مستقیم و یک هزار و 270 نفر اشتغال غیرمستقیم ایجاد کرده است.

 وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی در تولید ماهیان زینتی جزو رتبه‌های برتر کشوری بوده و می‌توان با افتخار اعلام کرد این صنعت در استان یکی از راهکارهای رشد تولید و ارزآوری است ادامه داد: پرورش ماهیان زینتی، صنعتی نوپا است و با سرمایه کم می‌‌تواند مولد اشتغال و تولید ثروت باشد و در استان آذربایجان شرقی بیش از 50 فروشگاه در حوزه فروش لوازم و تجهیزات آکواریومی و ماهیان زینتی فعال است که ماهیان تولیدی استان را در اختیار شهروندان قرار می‌دهند.

عبور از وضعیت موجود سنتی با کیفی کردن تولید و ارتقاء بهره‌وری با استفاده از مکانیزاسیون و سیستم‌های بهینه‌سازی تولید و همچنین احداث نمایشگاه دائمی ماهیان زینتی، ایجاد اشتغال و تبادل اطلاعات و عرضه، تجارت و جذب گردشگر داخلی و خارجی و بالطبع ارزآوری جزو اولویت‌های برنامه‌های شیلات استان درخصوص ماهیان زینتی است.

با وجود ظرفیت‌های بالقوه استانی درخصوص گردشگری آبزی‌پروری در صورت توجه و ایجاد نمایشگاه‌ دائمی ماهیان زینتی، شاهد رونق صنعت گردشگری و پویایی اقتصادی در استان خواهیم بود./ایانا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست