آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از آذربایجان شرقی

صادرات ۷۰ درصد کشمش کشور از آذربایجان شرقی

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان شرقی گفت: حدود ۱۳ هزار تن انواع گیاهان دارویی در این استان تولید می‌شود.

به گزارش آب و غذا به نقل از ایانا ، اکبر کرامتی در دومین نشست تخصصی کارگروه ساماندهی سوغات ملی ایران در وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که با حضور معاونین و مدیران این وزارت برگزار شده بود، بیان کرد: در آذربایجان شرقی ۴۰ نوع گیاه دارویی تولید می‌شود که از جمله محصولات شاخص بالنگوی شهری است که قدمت طولانی دارد.

زیره سیاه، زیره سبز، سیاه دانه، آویشن، سماق که زیستگاه طبیعی آن در شمال استان، شهرستان هوراند است و در حال اهلی شدن و تولید اقتصادی است، از دیگر محصولات شاخص است.

در آذربایجان شرقی در خصوص تولید گل محمدی و صنایع جانبی آن یعنی تولید متابولیت‌های ثانویه پیشرفت‌های خوبی وجود داشته است.

به خاطر مسائل و مشکلات خشک‌سالی، تولید محصولاتی با نیاز آبی پایین مثل پسته در اولویت قرار دارد.

تولید پسته در آذربایجان شرقی در حال گسترش است و همه مطالعات لازم و بحث‌های اقلیمی که گیاه باید داشته باشد انجام شده است. همچنین تولید زعفران به‌صورت چشمگیری در حال افزایش است.

در کشور گیاهان دارویی نظام و ساختار خوبی ندارد. عمدتا خام فروش هستیم و توجه جدی نشده است. گیاهان دارویی محصولات بسیار ارزشمندی هستند که هم برای سلامت جامعه و هم تولید مواد اولیه برای پروسس دارو‌های صنعتی استفاده می‌شود.

آذربایجان شرقی علاوه بر گیاهان دارویی در خشکبار نیز استانی سرآمد است و بزرگترین صادرکننده خشکبار کشور نیز محسوب می‌شود. ۷۰ درصد کشمش کشور را آذربایجان شرقی صادر می‌کند. بیش از ۶۰ هزار تن صادرات نخودچی و نخود آجیلی وجود دارد که بیش از ۲۰۰ میلیون دلار ارزآوری برای کشور دارد و کار‌هایی برای برندسازی این محصول در حال انجام است. 

در خصوص تولید انواع شیرینی جات، صنایع تبدیلی، غذا دارو‌ها و ... نیز فعالیت‌های زیادی وجود دارد که با شناساندن این ظرفیت‌ها می‌توانیم در خصوص استانداردسازی، رونق تولید و برندسازی و ... قدم برداریم.

بسیاری از صنایع دستی استان که توسط بانوان عضو صندوق‌های خرد زنان تولید می‌شود در حال فراموشی است. مثلا ممقان دوزی صنعتی قدیمی است که توسط تعداد محدودی هنرمند تولید می‌شود و با معرفی و حمایت از تولید کنندگان، تولید این محصولات رونق بیشتری می‌گیرد.

 

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست