آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

ظرفیت تولید بوقلمون در استان کرمانشاه ۷۰۰ تن در سال است

ظرفیت تولید بوقلمون در استان کرمانشاه ۷۰۰ تن در سال است

آب و غذا

رئیس سازمان جهاد کشاورزی کرمانشاه، ظرفیت تولید گوشت بوقلمون در استان را هم‌اکنون ۷۰۰ تن در سال اعلام کرد و گفت: این میزان تولید با توجه به استقبال تولیدکنندگان برای تاسیس واحدهای جدید پرورش بوقلمون در حال توسعه است.

«شهریار قاسمی» با بیان اینکه ۱۶ واحد پرورش بوقلمون صنعتی در استان کرمانشاه فعال است، افزود: از این تعداد ۱۴ واحد گوشتی با ظرفیت ۷۲ هزار و ۶۱۲ قطعه و ۲ واحد بوقلمون مولد بومی با ظرفیت چهار هزار و ۵۰۰ قطعه در حال فعالیت است.

وی سپس به شهرستان های عمده در پرورش بوقلمون پرداخت و خاطرنشان کرد: شهرستان های روانسر، کرمانشاه، کنگاور، سنقر، صحنه و سرپل ذهاب بیشترین واحدهای پرورش بوقلمون استان را در اختیار دارند.

طول دوره پرورش بوقلمون گوشتی بومی، برنز و بوقلمون سفید با هدف پروارکردن و عرضه بوقلمون گوشتی متفاوت است.

بوقلمون های سیاه رنگ به ۲ دسته بوقلمون های بومی اصلاح شده و بوقلمون های برنز تقسیم شده که دوره پرورش بوقلمون های گوشتی بومی برای پروار به طور میانگین هفت ماه بوده و طی این مدت بوقلمون نر وزنی حدود هفت کیلو و بوقلمون های ماده وزنی حدود چهار و نیم کیلو می گیرند.

اما بوقلمون های برنز و بوقلمون های بلک که همگی وارداتی هستند بسته به نژاد و میزان خلوص وزن گیری متفاوتی دارند.

 به طور میانگین می توان گفت که بوقلمون های برنز نسل اول دوره پرورش چهار تا پنج ماهه داشته و طی این مدت بوقلمون های نر میانگین وزن ۱۲ تا ۱۷ کیلو (بسته به نژاد) و بوقلمون های ماده وزنی حدود هفت تا ۱۰ کیلو (بسته به نژاد) می گیرند.

گوشت بوقلمون به دلیل بافت ویژه ای که دارد هنگام طبخ حجم خود را از دست نمی دهد و در مقایسه با گوشت قرمز از اهمیت بسیاری برخوردار است ولی این تنها مزیت گوشت بوقلمون نیست و در بحث خواص در حدی پیشتاز است که آن را گوشت معجزه می خوانند.  

مواد غذایی متعددی در بوقلمون وجود دارد و بنابراین مصرف این گوشت لخم به روش های مختلف سلامتی را بهبود می بخشد. گوشت تیره بوقلمون معمولاً حاوی ویتامین و مواد معدنی بیشتری است، اما همینطور چربی و کالری بیشتری هم دارد.

بوقلمون حاوی اسید تریپتوفان است در حالی که این درست است که بوقلمون حاوی تریپتوفان است، اما مقدار کافی برای خواب آلودگی ندارد، در واقع همه گوشت ها حاوی تریپتوفان هستند./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست