آب و غذا

- پایگاه خبری آب و غذا -

خرید گندم در کشور حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته شده است

خرید گندم در کشور حدود ۳۰ درصد بیشتر از سال گذشته شده است

آب و غذا

معاون امور زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اظهار این که درحال حاضر چهار میلیون و ۲۸۷ تن گندم از کشاورزان کشور خریداری شده است، گفت : این مقدا نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۹ درصد بیشتر شده است.

علیرضا مهاجر در حاشیه بازدید میدانی از  اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارها مازندران افزود : حدود ۷۰ درصد از وجه خرید گندم نیز به کشاورزان پرداخت شده است.

وی با بیان این که  وضعیت عملکرد و تولید گندم در کشور امسال مطلوب بوده است ، ادامه داد : خوشبختانه کشاورزان با قیمت تضمینی امسال گندم که ۲ برابر سال گذشته شده است، راضی هستند و در نتیجه شاهد افرایش استقبال فروش این محصول استراتژیک در کشور هستیم.

مهاجر با تاکید بر اهمیت اجرای طرح جهش تولید در دیم‌زارهای کشور ، گفت : ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) از محل سهمیه قرض الحسنه تسهیلات قابل توجهی را در اختیار بانک قرار داد و کشاورزان در  ۱۵ استان کشور با هماهنگی و نظارت جهاد کشاورزی از این تسهیلات برای جهش تولید بهره مند شده اند.

طبق برنامه امسال حدود ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار هکتار دیمزارهای گندمکاری شده کشور تحت پوشش این طرح رفته است که با توجه به حمایت های لازمی که در بخش تامین و توزیع ، بذر ، کودهای شیمیایی و از همه مهم تر ماشین آلات کشاورزی شده اند ، افزایش ۲۰ درصدی عملکرد تولید در این اراضی پیش بینی شده است.

مهاجر دیم‌زارها را پایه تولید محصولات کشاورزی مهم در کشور دانست و گفت : با توجه به ارزش‌های ویژه دیم‌زارها از جمله عدم فشار به آب‌های زیرزمینی،  تلاش شده است تا با همکاری ستاد اجرایی حضرت امام طرح جهش تولید در دیم‌زارهای گندم کشور عملیاتی شود و مطمئنا این اقدام در حوزه تولید ملی اثرگذاری بالایی دارد.

با توجه به مشکلات بین المللی که برای امنیت غذایی به وجود آمده است ، توسعه دیمزارها  برای کشور راه‌گشا است.

طبق آمار رسمی جهاد کشاورزی مازندران امسال ازمجموع ۵۴ هزار هکتار اراضی که زیر کشت گندم رفته است ، حدود ۲۸هزار هکتار از گندمزارها  در اراضی زراعی بالا دست و میان‌بند قرار دارند که به صورت دیم زیر کشت رفته اند و ۲۶ هزار هکتار از مزارع گندم استان هم در دشت و جلگه واقع است.

بر اساس اعلام رسمی ، گندم تولیدی کشاورزان مازندران به قیمت ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان شامل با چهار درصد افت مفید و یک درصد غیر مفید شامل ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت تضمینی برای هر کیلوگرم به اضافه یکهزار تومان تشویقی به صورت تضمینی از سوی دولت خریداری می شود، قیمت تضمینی امسال نسبت به سال گذشته بیشتر از ۲ برابر شده است./ایرنا

0 نظر برای این مطلب ارسال شده است

نظرات

پر کردن فیلد های ستاره دار الزامیست